Kundeservice for privatpersoner
Se om du finner svar på spørsmålet ditt lenger ned på siden før du kontakter kundeservice.
Gjelder det bedrift? Gå til kundeservice for bedrifter.
Kontakt oss
Chatboten vår hjelper deg døgnet rundt!

Spørsmål og svar om Digipost
Ofte stilte spørsmål
- For å logge inn i Digipost kan du enten bruke ID-porten, eller personnummer og selvvalgt passord.
- Vi anbefaler at du alltid velger innlogging med ID-porten. Da får du tilgang til alle meldinger fra offentlig og privat sektor . På ID-porten kan du velge mellom BankiD, Buypass, Commfides og MinID. Les mer om de ulike innloggingene på ID-portens hjelpesider.
- Hvis du logger inn med passord, får du bare tilgang til å lese meldinger med lavere sikkerhetskrav, fra private bedrifter. Du får ikke tilgang til å lese meldinger fra offentlig sektor med passord.
- Du finner svar på spørsmål om BankID på deres hjelpesider: https://bankid.no/hjelp
- Du finner svar på spørsmål om Buypass på deres hjelpesider: https://www.buypass.no/hjelp
- Kontakt Commfides kundeservice om du har spørsmål til deres løsning.
- Du finner Logg ut under profilen din i Digipost.
- Hvis du bruker Digipost-appen på en personlig enhet, for eksempel din egen mobiltelefon, anbefaler vi at du ikke logger ut etter at du er ferdig å bruke appen.
- Fordelene med å være innlogget i appen er at du får du varsel i appen når du får nye meldinger, og du trenger bare å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller mobilkode for å åpne appen neste gang du skal bruke den.
- Selv om du er innlogget lukker appen seg, og kan ikke åpnes uten ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller din mobilkode.
- Hvis du ikke lenger vil bruke Digipost kan du gå inn på kontoinnstillinger under din profil, og velge "Deaktiver og steng konto"
- Et bedre alternativ enn å avslutte kontoen kan være å gi tilgang til noen du stoler på. Da kan familiemedlem, venn eller verge få tilgang til å lese dine meldinger. Den som har tilgang får også varsling på e-post når du får nye meldinger.
- For å gi andre personer tilgang til din postkasse, går du inn på profilen din og velger Tilganger. Du kan lese mer om tilgang på tilgang.
- Når du deaktiverer kontoen vil du ikke motta nye meldinger, men du vil fremdeles har tilgang til å lese gammelt innhold.
- Når du stenger kontoen vil du ikke lenger ha mulighet til å logge inn. Etter tre måneder blir innholdet i postkassen slettet. Det kan ikke gjenopprettes.
Les mer om å deaktivere eller stenge konto.
Sikkerhet
- I motsetning til vanlig e-post, er Digipost en sikker digital postkasse. Alle meldinger som sender i Digipost er krypterte og kommer fra verifiserte avsendere.
- Det er trygt å klikke på lenker du får i Digipost, fordi vi har kontrollmekanismer som hindrer at ondsinnede aktører bruker våre løsninger.
Eierskap
- Du eier de meldingene du mottar i Digipost. Det betyr at du kan være trygg på at ingen kan endre eller slette innhold i din postkasse.
Bare viktige meldinger
- I Digipost slipper du spam og reklame. Du mottar bare meldinger som er viktige. Ingen avsendere kan utgi seg for å være noen andre når de sender i Digipost.
Les mer om sikkerhet i Digipost.
Kontaktinformasjon i Digipost?
- Vi henter vi navn, fødselsnummer og postadresse fra Folkeregistreret og Postens adressedatabase. Om du melder endring til Folkeregistreret vil Digipost oppdateres etter en stund.
- Du kan ha flere postadresser registrert. Dersom det er feil i dine registrerte personopplysninger, kan du kontakte kundeservice.
- Når du registrerer deg i Digipost hentes e-postadresse og telefonnummer fra det nasjonale kontaktregisteret.
- Vi bruker dette til å varsle deg når du har meldinger i Digipost. Hvis du endrer dine opplysninger i det nasjonale kontaktregisteret blir ikke din profil i Digipost oppdatert.
- Du kan selv endre kontaktopplysningene dine i Digipost under Profil - Personlig informasjon. Du kan registrerte inntil tre e-postadresser, men bare ett telefonnummer.
- Vi bruker e-postadresen din å varsle deg når du får nye meldinger, eller hvis vi for eksempel endrer vilkårene.
- Hvis avsender velger det sender vi også SMS for å varsle om nye meldinger i Digipost.
- Du kan selv velge om du vil ha varsling på e-post og sms, men du kan ikke velge sms fra alle avsendere.
- Når du registrerer deg i Digipost hentes e-postadresse og telefonnummer fra det nasjonale kontaktregisteret.
- Vi bruker dette til å varsle deg når du har meldinger i Digipost. Hvis du endrer dine opplysninger i det nasjonale kontaktregistreret blir ikke din profil i Digipost oppdatert.
- Du kan selv endre kontaktopplysningene dine i Digipost under Profil – Personlig informasjon. Du kan registrerte inntil tre e-posteadresser, men bare ett telefonnummer.
- Digipostadressen er din unike ID i Digipost. Den brukes av avsendere som vil sende deg brev i Digipost.
- Hvis du har valgt å ikke være synlig i søk, trenger andre privatpersoner som skal dele sin postkasse med deg, eller sende deg meldinger, å vite hva din Digipostadresse er.
- Digipostadressen er bygd opp av navn, tall og bokstaver. Eksempel: ola.nordmann#123A
- Hvis du endrer navn vil systemet automatisk lage ny Digipostadresse basert på det nye navnet ditt. Hvis Digipostadressen din er feil kan du kontakte kundeservice.
- Du finner Digipostadressen din under Profil.
Hver 90. dag ber vi deg om å bekrefte at kontaktopplysningen om deg er riktige. Det er fordi det er viktig for varslinger om nye meldinger faktisk når fram til deg.
Av samme grunn ber vi deg også om å verifisere at e-postadresse og telefonnummer er riktige ved at vi sender jeg er kode på sms og en lenke vi ber deg åpne på e-post. Dette trenger du bare gjøre én gang, og om du ikke nylig har registrert deg, byttet eller bekreftet e-postadressen din, kan du ser bort fra e-poster fra oss som inneholder klikkbare lenker.
Tilgang til andres postkasse
- Ja, du kan gjerne gi tilgang til kontoen din til en eller flere personer som du stoler på. Den som får tilgang kan lese og sende meldinger på vegne av deg, og får også varsling på e-post når du får nye meldinger i Digipost.
- For å gi andre personer tilgang til din postkasse, går du inn på profilen din og velger Tilganger.
Les mer om tilgang
Når du har fått tilgang til en annen persons postkasse kan du se innholdet til denne personen ved å velge personens navn øverst i postkassemenyen.
- Om du ønsker tilgang til en Digipost-konto fordi du har vergefullmakt, må du sende en melding til Digipost kundeservice (digipost#V000) i Digipost. I meldingen må du beskrive situasjonen, oppgi kontaktinformasjonen din og legge ved en kopi av vergefullmakten.
- Du vil få tilgang til kontoen når Statsforvalteren har utstedt og godkjent papirene.
- En fremtidsfullmakt regulerer hvem som kan handle på dine vegne, hvis du selv ikke er stand til det i fremtiden. Dette kan innebære å håndtere din digitale post.
- En fremtidsfullmakt må være signert av vitner, og kan oppbevares i et privat arkiv eller hos en advokat.
- Hvis du er utpekt i en fremtidsfullmakt kan du få tilgang til vedkommendes Digipost-konto.
- Digipost trenger kopi av fremtidsfullmakten og en attest fra en lege som viser at personen ikke lenger er i stand til å ta vare på egne interesser.
- Er det oppgitt flere personer i fremtidsfullmakten kan det være nødvendig at du sender fullmakt eller godkjenning fra de andre personene.
Send informasjonen via melding i Digipost til Digipost kundeservice (digipost#V000) eller i posten til:
Posten og Bring Kundeservice
Stølsmyr 10
5542 Karmsund
Ved død vil kundens Digipost-konto automatisk deaktiveres etter at Digipost mottar melding om dødsfallet fra folkeregisteret. Etter tolv måneder stenges Digipost-kontoen, og alt innhold blir slettet. Om du ønsker tilgang til avdødes Digipost-konto må du sende oss følgende informasjon innen ni måneder:
- Skifteattest fra tingretten
- Din e-postadresse
- Ditt telefonnummer
Når vi har mottatt informasjonen kontakter vi deg for å overdra kontoen.
Send informasjonen via melding i Digipost til Digipost kundeservice (digipost#V000) eller i posten til:
Posten og Bring Kundeservice
Stølsmyr 10
5542 Karmsund
Motta brev i Digipost
- Digipost brukes av private bedrifter, offentlig sektor, frivillig sektor og privatpersoner.
- Når du godtar brukervilkårene godtar du å motta post fra alle avsendere, men du kan velge å endre hvordan du mottar post fra offentlig sektor og privatperson. Se svar lenger ned.
Når du har konto i Digipost trenger du som regel ikke å foreta deg noe for å få digital post fra det offentlige digitalt. Unntakene er om du:
- allerede har konto hos E-boks der du får offentlig post
- har reservert deg mot digital kommunikasjon
På norge.no kan du fjerne reservasjon mot digitalt kommunikasjon eller bytte digital postkasse fra E-boks til Digipost.
- Når noen sender deg faktura i Digipost, er det ofte fordi de ikke har nok informasjon til å sende den som e-faktura, eller fordi de ønsker å nå deg i flere kanaler.
- Fakturaer som du mottar i Digipost er like reelle som andre fakturaer, men vær oppmerksom på at betalingsstatus ikke blir oppdatert i Digipost dersom du betaler gjennom en annen kanal.
Hvis du ikke ønsker at andre personer skal kunne sende deg meldinger har du to muligheter:
- Blokkere enkeltpersoner som har sendt meldinger til deg tidligere
- Velge å ikke være synlig ved søk for andre privatpersoner
Detter gjør du på Post fra privatpersoner, som ligger under sikkerhet og samtykker på profilen din. Vær oppmerksom på at om velger å ikke være synlig kan ingen privatpersoner sende deg noe i Digipost, uten at de kjenner din Digipostadresse.
Meldinger du mottar i Digipost blir værende i Digipost til du selv velger å slette dem. Du kan opprette mapper og flytte meldinger til egne mapper.
- Dersom fakturaen er sendt i fakturaformat kan du betale i Digipost, via vår samarbeidspartner Neonomics. Du blir sendt videre til Neonomics som håndterer selve betalingen fra din konto, og status og betalingsdetaljer er synlige i Digipost.
- Hvis du har betalt via en annen kanal er dette ikke synlig i Digipost, men du kan velge å markere fakturaen som betalt, slik at det blir enklere å holde oversikt.
- Neonomics har konsesjon fra Finanstilsynet i Norge og er underlagt de krav myndighetene stiller til selskaper som driver med betalingstjenester.
- Hvis fakturaen du mottar ikke har en knapp for å gå videre til betaling, betyr det at den er sendt som en pdf-fil, og Digipost kan ikke hente ut data for å tilby betaling. Da må du kopiere betalingsdetaljer inn i nettbanken for å få betalt.
Digipost samarbeider med Boligmappa, slik at det du mottar i Boligmappa blir videresendt til Digipost. Disse dokumentene havner automatisk i mappa som heter Min bolig.
Hvis du eier en bolig i Norge har du også en boligmappa tilknyttet boligen. Blant annet håndverkere kan sende dokumentasjon på utført arbeid til Boligmappa, og du kan finne annet boligrelatert innhold i mappa.
Les mer om Min bolig i Digipost.
Sende brev i Digipost
- Når du sender brev i Digipost er du sikker på at innholdet er kryptert, og at det når fram til riktig mottaker.
- Er innholdet sensitivt kan du kreve at mottakeren er logget inn med BankID eller lignende for å åpne.
- Hvis du er usikker på om du har funnet riktig mottaker kan du be vedkommende om å dele sin Dgipost-adresse med deg, slik at du er helt sikker på at du sender til riktig person.
Du kan sende til alle privatpersoner som bruker Digipost i Norge, med unntak av brukere som har blokkert deg fra å sende dem meldinger.
Du kan søke på navn, postnummer og poststed. Du får bare se de 30 første treffene, så inkluder postnummer eller -sted hvis den du skal sende til har et veldig vanlig navn. Da unngår du å velge feil person.
Hvis du ikke får treff kan det skyldes at den du søker etter:
- ikke bruker Digipost
- har valgt å ikke være synlig for søk
- har blokkert deg fra å sende dem melding
Hvis den du skal sende til bruker Digipost, men ikke er synlig for søk, kan du be vedkommende dele sin Digipostadresse med deg. Digipostadressen ligger under profil. Når du skal sende til noen med Digipostadresse, skriver du hele adressen i søkefeltet, for eksempel "ola.nordmann#123".
Dersom uhellet er ute og du har sendt feil, er det dessverre ikke mulig å rette det opp. Dette gjelder i Digipost på samme måte som brev du sender i Posten. Sjekk derfor grundig at du har riktig mottaker før du sender en melding i Digipost. For å være helt sikker på at du har riktig person kan du be mottakeren dele sin Digipostadressen med deg. Digipost er unik ID som du finner under din profil.