Blir med studentene på ferie
Med mulighet for signering rett fra lomma, vinner Lånekassen studentenes hjerte.
Når studentene får tilbud om studieplass, skjer det gjerne mens de er på ferie. Med digital signeringsløsning signerer du avtalen med mobilen, uansett hvor du er. Du trenger altså ikke å være hjemme for å motta avtalen i posten, sier Gustav Aagesen, informasjonsarkitekt i Lånekassen.
Nesten alle signerer med mobilen
Helt siden 2005 har Lånekassen hatt en løsning for å signere digitalt, men det var først da det ble mulig å signere med BankID i 2012 at den store økningen kom.
Vi ser en ytterligere økning av digital signering etter at vi gikk over til Postens signeringsløsning og det ble mulig å signere med BankID på mobil. Mobilen har jo blitt noe du har med det overalt, forteller Aagesen.
Dette gjenspeiles også tydelig i hvordan de håpefulle studentene bruker nettsiden.
- Godt over halvparten av trafikken som kommer inn på nettsiden er gjennom mobilen. Derfor er det enda viktigere at disse løsningene også fungerer på små skjermer, forteller Hege Langlo, som er produkteier for kundefront i Lånekassen.
Frist var en stressfaktor
Maria Jones studerer tredje året på profesjonsstudiet i psykologi. Hun har med andre ord en del erfaring med prosessene rundt søknader til Lånekassen, og mimrer tilbake til en svunnen tid da hun signerte avtalene på papir.
– Jeg husker vi måtte signere innen en viss tid for å få stipend innen 1. august. Det var en stressfaktor, forteller hun på vegne av studenter i det ganske land.
Det kunne stå mellom å få tak over hodet eller bo på gata.
– Som student har man ikke veldig god økonomi. Man bruker mye av pengene sine i sommerferien. En del av oss bytter sted å bo i løpet av sommeren. Da må vi betale depositum, og er avhengig av at de første pengene kommer i august. Hvis man ikke får signert innen fristen eller har mistet papirene sine, blir det tungvint, forteller hun.
Nå er det kjempelett å signere avtalene
Jones peker tilbake på en manuell prosess med fysisk papir, som føltes ut som en byrde.
– Først måtte du motta brevet i posten, fylle det ut, ha det med deg overalt i tilfelle du fant en liten, rød postboks som du ikke aner hvor er og ikke tenker over hvor er til vanlig. Å måtte komme seg til et postkontor i åpningstiden når du lever et hektisk liv, gjør det mer komplisert. Nå er det såpass enkelt, forklarer hun, og understreker:
– Nå er det kjempelett å signere avtalene med Lånekassen! At jeg kan signere avtalen når som helst, er veldig digg.
I tillegg husker Lånekassen deg dersom du søker igjen.
– Jeg får spørsmål om å søke om stipend for neste semester. Det gir en følelse av at avtalen med Lånekassen videreføres. Jeg er bare ett tastetrykk fra å søke om stipend for neste semester når jeg allerede er i systemet. Jeg er veldig takknemlig for at det er sånn, avslutter Jones.
9 av 10 signerer digitalt
Av totalt 407 360 signeringer så langt i år, er 372 595 gjennomført digitalt.
– Det vil si 91 prosent digitale signeringer, forteller Langlo. Det betyr en økning på 8 prosentpoeng fra i fjor. Omgjort til kroner og ører, gir dette en total besparelse på godt over én million kroner.
– Med våre volum sparer vi en god slump i året på dette, forteller Langlo, men legger vekt på at den største gevinsten de oppnår med signeringstjenesten er at signeringen foregår raskt og på den måten som er best for kundegruppen deres – på mobil.