Du må oppgradere din nettleser for å bruke Digipost. Les mer her.
For privatpersoner For bedrifter Digipost Labs
Postkassen

Sende brev

Arkivet

Laste opp til Arkivet

PDF-leser

Installere PDF-leser

BankID-logo

Bruk av BankID og Java

Søket ga dessverre ingen treff.

Forsøk et annet ord, eller kontakt Kundeservice
E-post:kundeservice@digipost.no
Telefon: 04046 (fra utlandet: +47 21 31 62 60)

Om Digipost

Hva er Digipost?

Digipost er et digitalt postsystem utviklet av Posten Norge AS. Gjennom Digipost får brukerne tilgang til en egen digital postkasse, tilsvarende dagens fysiske postkasse, som kan benyttes til sikker kommunikasjon mellom privatpersoner og private eller offentlige virksomheter. Fordi Digipost gjør det mulig å sende digital post basert på postadresser, er det svært enkelt å finne frem til riktige mottakere.

Hvem kan bli bruker av Digipost?

Alle innbyggere over 15 år med norsk fødselsnummer kan registrere seg som bruker av Digipost.

Hva slags post kan jeg motta i Digipost?

I det digitale postsystemet kan du motta alt som i dag sendes med papirpost. I tillegg kan du motta forsendelser som ikke er egnet for vanlig e-post på grunn av sikkerhetskrav eller formaliteter. Avtaledokumenter, forsikringspoliser, fakturaer, årsoppgaver, kontoutskrifter, PIN-koder og søknader er gode eksempler på forsendelser det er naturlig å sende og motta som Digipost.

Hvordan koples Digipost til min postadresse?

Når du oppretter en Digipost-konto, hentes dine adressedata fra Postens adressedatabase. Dersom du melder adresseforandring, vil dette endre seg automatisk etter første oppdatering av Digipost.

Hva er Digipost-adresse?

Når du registrerer deg i Digipost, opprettes samtidig en unik Digipost-adresse. Denne fungerer på mange måter som en e-postadresse og kan benyttes av alle avsendere, både privatpersoner og bedrifter som vil sende deg brev i Digipost. Den gjør det mulig for avsendere å legge deg til i sine Digipost-adresselister dersom du ikke mottar brev fra dem, selv om de har tatt i bruk tjenesten. Du finner din Digipost-adresse under innstillinger (eksempel ola.nordmann#123A).

Hvordan sendes post til min digitale postkasse?

Den digitale Postkassen er personlig knyttet til deg gjennom ditt fødselsnummer. Når du registrerer deg, kopler Digipost fødselsnummeret med de adressene som ligger i Postens adresseregister. I tillegg opprettes din unike Digipost-adresse. Du finner din Digipost-adresse under innstillinger og valget personlig info, (for eksempel ola.nordmann#123A).

Avsendere kan dermed bruke Digipost-adresse, navn, postadresse eller postnummer for å sende deg digital post. I tillegg kan bedrifter søke etter mottakere ved bruk av fødselsnummer. Hvis du flytter, kan du melde adresseendring på vanlig måteog Digipost oppdateres automatisk. Hvis du opplever problemer, kan du kontakte kundeservice på telefon 04046 for å få hjelp.

Hva hvis jeg fortsatt ønsker å motta fysisk post?

Posten vil fortsatt tilby alle muligheten til å motta og sende fysisk post. Digipost er en frivillig tjeneste for privatpersoner og virksomheter som ønsker å sende og motta post digitalt.

Hva skjer med post som sendes til den vanlige Postkassen min?

Du vil fortsatt kunne motta post i den vanlige Postkassen din. Når du registrerer deg som bruker av Digipost, gir du tillatelse til at alle avsendere kan sende deg digital post fremfor brev i den vanlige Postkassen. Antall avsendere som benytter Digipost, vil endre seg over tid. Dersom dine kontakter ikke benytter Digipost, anbefaler vi at du tar direkte kontakt med dem og gir beskjed om at du ønsker fremtidig post digitalt i Digipost.

Vil jeg få det samme problemet med søppelpost som jeg har med min e-post?

Du får ikke søppelpost i Digipost siden alle avsendere har vært gjennom en streng autentiseringsprosess slik at vi vet hvem avsenderen er. Bedrifter som sender post gjennom Digipost vil også plikte å følge markedsføringsloven. I motsetning til e-post vil det koste penger å sende post gjennom Digipost, noe som gjør det lite attraktivt å sende ut søppelpost.

Hva koster Digipost?

Som privatperson vil det være gratis å motta digital post. Det er også gratis å sende inntil 100 brev per måned, og du kan lagre opptil 1 GB med brev og dokumenter så lenge du vil. Når Digipost lanserer nye tilleggstjenester, vil disse prises i henhold til egne prislister.

Hva betyr det for meg at det offentlige sender post til Digipost?

For deg som allerede har valgt deg en digital postkasse i Digipost vil du i fremtiden kunne få svar på søknader og henvendelser, vedtak og andre viktige brev fra stat og kommune her. For deg som enda ikke har valgt digital postkasse, oppfordres du til å registrere deg på digipost.no. Vi vil da i nær fremtid tilrettelegge for at du vil få din offentlige digitale post i Digipost.

Les mer om hva digitaliseringen betyr for deg.

Om du ikke ønsker post fra det offentlige vil du kunne reservere deg mot dette.

Hvorfor mottar jeg ikke post i den digitale Postkassen min?

Dersom du ikke mottar post, kan det være at dine avsendere ikke er registrert i Digipost ennå. Det vil ta tid å kople private og offentlige virksomheter til Digipost-løsningen, det betyr at det kan gå litt tid før du mottar post. Dersom du ikke mottar post fra avsendere du vet bruker systemet, kan du kontakte dem og opplyse om din Digipost-adresse.

Kontroller også at dine adresseopplysninger hos avsender stemmer overens med adresseinformasjonen som Posten har registrert. Et avvik her vil kunne medføre at avsender ikke oppdager at du har en digital postkasse i Digipost. For å se hvilken adresse du er registrert med, logg inn i Digipost, velg Innstillinger, og deretter Personlig info.

For andre spørsmål, kontakt kundekundeservice på telefon 04046.

Hvordan oppretter jeg min digitale postkasse?

Hvordan registrerer jeg meg som bruker av Digipost

Når du starter registreringsprosessen oppretter du først brukerprofilen din ved å fylle inn kontaktinformasjon og velge et passord. Det stilles høye sikkerhetskrav til løsningen, derfor må passordet ditt inneholde minst 7 tegn. Bruk gjerne store og små bokstaver, spesialtegn eller tall.

Etter du har godtatt vikårene og gitt ditt samtykke, må du bruke BankID eller Buypass til å bekrefte din identitet:

  • Hvis du har fått en BankID-kodebrikke fra banken, velger du BankID.
  • Hvis du pleier å bruke mobilen som kodebrikke kan du velge BankID for mobil.
  • Bruker du Buypass må du koble smartkortleseren til maskinen før du velger denne metoden. Sett så inn kortet og tast din 4-sifrede kode.

Om du ikke har BankID eller Buypass tilgjengelig kan du bekrefte identiteten din senere. Vi sender deg et varsel på epost slik at du kan fullføre prosessen senere. Når du har bekreftet din identitet er din digitale postkasse aktivert og klar til å motta post.

Hvordan får jeg BankID eller Buypass?

For å kunne registrere deg som ny bruker hos Digipost må du ha tilgang til en personlig BankID (autentiseringsløsning for nettbank eller på mobil) eller Buypass (autentiseringsløsning utstedt av Buypass, Altinn eller Norsk tipping). Har du ikke noen av disse løsningene, kan du kontakte din bank for å bestille BankID, eller bestille Buypass på Buypass’ nettsider.

Hvorfor får jeg ikke registrert meg i Digipost?

For å kunne registrere deg i Digipost må du ha tilgang til en personlig BankID (autentiseringsløsning for nettbank eller på mobil) eller Buypass (autentiseringsløsning utstedt av Buypass, Altinn eller Norsk tipping). Har du ikke noen av disse løsningene, kan du kontakte din bank for å bestille BankID, eller bestille Buypass på Buypass’ nettsider.

Opplever du problemer med din BankID eller Buypass, finner du hjelp på disse sidene:

Hvorfor får jeg opp gamle adresser når jeg registrerer meg?

Digipost er koblet til Postens adresseregister. Her er trolig flere av dine adresser lagret, selv om de er gamle. Dersom du ønsker å slette en gammel adresse, legge til en ny adresse eller rette en adresse, kan du kontakte kundeservice på telefon 04046, så vil du få hjelp.

Hvorfor får jeg beskjed om at Digipost ikke finner adressen min?

Digipost er koplet mot Postens adresseregister. Dersom du i registreringsprosessen får melding om at adressen din ikke blir funnet, kan årsaken være:

  1. Ditt fødselsnummer er ikke registrert hos Posten
  2. Din adresse er ikke registrert hos Posten

For å få hjelp kan du kontakte kundeservice på telefon 04046.

Kan jeg ha flere postadresser i Digipost?

Digipost tillater at du er registrert med flere adresser. Dersom du ønsker å legge til en ny adresse, kan du kontakte kundeservice på telefon 04046, så vil du få hjelp.

Innlogging i Digipost

Hvordan logger jeg meg inn i min digitale postkasse?

Har du glemt passordet går du til innlogging og trykker på linken Glemt passord. Du blir da sendt videre til en side hvor du kan logge på med BankID for nettbank, BankID på mobil eller Buypass og deretter få mulighet til å legge inn et nytt passord.

BankID for nettbank er det du bruker til å logge inn i nettbanken ved hjelp av en engangskode og et personlig passord. Du kan bruke samme BankID til å logge inn i Digipost hvis du har glemt ditt passord.

Husk at du først har BankID etter du har logget inn i nettbanken og opprettet et personlig passord.

Jeg har glemt mitt personlige passord

Gå inn på www.digipost.no og trykk på knappen Logg inn. Her kan du trykke på Glemt passord. Du blir da sendt videre til en side hvor du kan logge på med BankID eller Buypass og deretter få mulighet til å legge inn et nytt passord.

Hvordan kan jeg endre mitt personlige passord?

For å endre ditt personlige passord, logg deg inn i din digitale postkasse. Velg Innstillinger øverst til høyre, og deretter Endre passord. Logg deretter inn med BankID for nettbank, BankID på mobil eller Buypass og skriv inn ditt nye passord. Passordet må ha minst 8 tegn og det bør inneholde store og små bokstaver, i tillegg til tall eller spesialtegn.

Hva betyr feilmeldingene BID – 4202 og BID - 1031

Feilmeldingene BID - 4202 og BID - 1031 er generert av BankID og betyr at du har en eldre versjon av Java. Last ned siste versjon av Java her: www.java.com

Jeg kan ikke logge på med BankID

Prøv om du kan logge inn i nettbanken din på normalt vis. Fungerer ikke dette, kan det skyldes at koden er ugyldig eller at din nettbank har tekniske problemer. Du kan også se på sidene for problemløsning og feilrapportering for BankID. Kontakt din bank som har utstedt din BankID for ytterligere informasjon.

Lykkes du med å logge på din nettbank, men ikke på Digipost, kan dette skyldes tekniske problemer hos oss. Prøv igjen senere, eller kontakt kundeservice på telefon 04046 dersom feilen er gjentakende.

Bruker du Safari for PC? Dersom du får feilmelding som sier at informasjonskapsler må være på, kan du endre innstillingene under Settings > Privacy. Velg at cookies ikke skal blokkeres eller tillates fra alle websider.

Jeg ser ikke valg for innlogging med BankID eller for Buypass

Innloggingsmetoder vises kun hvis de er støttet på enheten du bruker. For eksempel, for å kunne velge vanlig BankID eller Buypass, må du bruke en PC eller en Mac. For å bruke BankID-appen må du bruke en iOS-enhet.

Jeg kan ikke logge på med Buypass

Prøv om du kan logge på andre brukersteder som krever Buypass. Fungerer heller ikke dette, kan det skyldes tekniske problemer hos Buypass. Du kan også se på sidene for problemløsning og feilrapportering for Buypass. Kontakt Buypass for ytterligere informasjon. 

Lykkes du med å logge på et annet brukersted med Buypass, men ikke på Digipost, kan dette skyldes tekniske problemer hos oss. Prøv igjen senere, eller kontakt kundeservice på telefon 04046 dersom feilen er gjentakende.

Jeg har glemt PIN-koden til BankID

Kontakt banken din for hjelp og tilgang til ny kode.

Jeg har glemt PIN- og/eller PUK-koden til Buypass

Kontakt Buypass for hjelp og tilgang til ny kode.

Hvordan kan jeg lese og flytte på brev?

Hvordan vet jeg om jeg har fått ny post i min digitale postkasse?

Når du oppretter den digitale Postkassen, kan du velge å bli varslet på e-post når du får ny digital post. Dersom du ikke mottar varsel, velg Innstillinger og deretter Varsling og kontaktinfo. Huk av for valgene du ønsker i ruten "Varsling om nye brev". I den etterfølgende ruten "Kontaktinformasjon" fyller du inn e-postadresser og mobilnummer du ønsker å få varsler sendt til.

Hvordan endrer jeg e-postadresse eller mobilnummer for varsling?

På varslingssiden under innstillinger kan du endre mobilnummer for varsling på SMS, og skrive inn opptil tre e-postadresser for varsling om nye brev på e-post:

  1. Logg inn i Digipost på vanlig måte.
  2. Velg Innstillinger øverst til høyre.
  3. Velg Varsling og kontaktinfo.
Hvordan åpner jeg et brev?

Gå inn i Postkassen, Kjøkkenbenken eller Arkivet og klikk på brevet for å lese det.

Hva er Kjøkkenbenken?

Kjøkkenbenken er tenkt som en midlertidig lagringsplass for post som krever en eller annen form for behandling av deg. På Kjøkkenbenken kan du legge brev du ikke vil arkivere eller behandle med en gang.

Hvordan legger jeg et brev på Kjøkkenbenken?

Klikk på brevet du vil legge på Kjøkkenbenken, slik at det åpnes. I verktøylinjen til høyre på skjermen kan du klikke på Flytt til Kjøkkenbenken

Hvordan legger jeg et brev i Arkivet?

Klikk på brevet du vil arkivere, slik at det åpnes. I verktøylinjen til høyre på skjermen kan du klikke på Flytt til Arkivet.

Hvorfor får jeg ikke lagt brev på Kjøkkenbenken eller i Arkivet?

Når du åpner et brev i Postkassen, eller er inne på Kjøkkenbenken eller i Arkivet, vil det ligge en Digipost-verktøylinje med funksjoner til høyre på skjermen din. Dersom skjermen din har for lav oppløsning eller du bruker for mange verktøylinjer i nettleseren din, vil Digipost-verktøylinjen kunne være skjult. Vi anbefaler at du endrer skjermoppløsningen til minimum 1024x768, og fjerner de verktøylinjene i nettleseren du bruker minst.

Hvor finner jeg gamle brev og dokumenter i den digitale Postkassen?

Brev og dokumenter du har mottatt i din digitale postkasse, kan du velge å lagre i ditt personlige arkiv i løsningen. Logg inn på Digipost og velg Arkivet i menyen til venstre. Ved hjelp av søkefunksjonen på siden kan du søke etter et konkret brev basert på avsender, tidsrom eller tittel på brevet.

Hvordan endrer jeg emne på dokumentene mine?

Du kan enkelt endre emnet på dokumenter du har på Kjøkkenbenken og i Arkivet. Trykk «endre navn» i listen til høyre. Du får da mulighet til å endre emnet. Skriv inn det nye emnet, og trykk lagre.

Hvor lenge kan jeg ha et brev i Arkivet?

Brevene dine lagres i Arkivet så lenge du er registrert som bruker av Digipost.

Dersom kontoen deaktiveres vil du fortsatt ha tilgang til dokumentene i Arkivet, men du vil ikke motta nye dokumenter i den digitale Postkassen.

Hvordan laster jeg ned et brev til datamaskinen min?

Klikk på brevet du vil laste ned, slik at det åpnes. På verktøylinjen til høyre på skjermen kan du klikke på Last ned dokumentet

Hvordan skriver jeg ut et brev?

Klikk på brevet du vil skrive ut, slik at det åpnes. Du kan enten høyreklikke på brevet og velge Skriv ut, eller klikke på skriver-symbolet på verktøylinjen over brevet.

Hvordan sletter jeg et brev?

Klikk på brevet du vil slette, slik at det åpnes. På verktøylinjen til høyre på skjermen kan du klikke på Slett dokumentet.

Kan jeg gjenopprette et brev jeg har slettet?

Brev som er slettet, kan ikke gjenopprettes. Vi anbefaler at du legger brev du vil lagre i Arkivet.

Hvorfor får jeg opp et rødt kryss i venstre hjørne når jeg klikker på brevene mine?

Dette skyldes innstillingene i nettleseren din eller PDF-leseren Acrobat Reader.

Hvis du bruker Internett Explorer 8 eller nyere:
Nettleserens PDF-lesing kan være deaktivert, enten i Internet Explorer, eller i Acrobat Reader. Du kan forsøke følgende alternativer:

1. I Internet Explorer: Klikk på Verkøy -> Alternativer for Internet -> Program -> Administrer tillegg, og verifiser at Adobe PDF Leser er aktivert

2. I Acrobat Reader: Klikk på Rediger -> Innstillinger -> Kategori: Internet, og verifiser at «Vis PDF i leser» er aktivert

Hvilke hurtigtaster kan jeg bruke i Digipost?

Hurtigtaster for navigasjon:

  • 1-9: Tall velger mellom ting i menyen. Du kommer til Postkassen ved å trykke 1, og så videre.
  • TAB: Du kan bruke TAB til å velge mellom brev, og trykke ENTER for å åpne et brev.
  • ENTER: Åpne det valgte brevet.
  • S: Aktiver søkefeltet øverst til høyre.

Hurtigtaster når har gått inn på et brev:

  • A: Arkiver det viste brevet.
  • K: Flytt det viste brevet til Kjøkkenbenken.
  • S: Slett brevet (viser bekreftelsesspørsmål).
  • F: Vis brevet i fullskjerm (hele nettleseren).
  • L: Last ned brevet til din maskin.
  • X: Lukk brevet.
  • ESC: Lukk brevet.

Alle hurtigtaster vil ikke virke i alle nettlesere, og er avhengig av innstillingene du har valgt i din nettleser. For eksempel vil ikke TAB og ENTER fungere i visse versjoner av Safari.

Hvordan kan jeg sende brev i Digipost?

Hva slags brev kan jeg sende i Digipost?

Digipost er en tjeneste der du kan sende formelle og viktige brev eller dokumenter, med et høyere sikkerhetsnivå enn e-post. Digipost er godt egnet til å sende attester, husleiekontrakter, kjøpsavtaler, klasselister, sakspapirer eller nabovarsler. All informasjon krypteres og du kan være sikker på at den som mottar brevet faktisk er rette vedkommende, fordi alle i systemet har bekreftet hvem de er. Det er enkelt å søke etter og finne rett person uten å måtte ha en e-postadresse. Du kan lage kontaktlister der du slipper å oppdatere og vedlikeholde endringer i adresser, og meldingene du sender, havner ikke i et filter for useriøs post. Mulighet for å sende til bedrifter kommer om ikke lenge.

Hvordan sender jeg brev i Digipost?

Logg deg inn i Digipost og klikk Send brev i venstremenyen. Klikk på Velg filen du vil sende. Om ønskelig kan du redigere emnet for brevet i emnefeltet. Søk frem mottakerne du ønsker å sende brevet til, ved å skrive navn, adresse og/eller postnummer i feltet Til. Du kan kun sende brev til andre privatpersoner, ikke bedrifter. Muligheten for å sende til bedrifter kommer om ikke lenge. Dersom du ikke finner personene du ønsker å sende til, kan det være at de ikke ønsker å være tilgjengelig for offentlig oppslag. Det kan også hende at de ennå ikke er registrert i Digipost.

Hvordan lager jeg et brev (PDF) som kan sendes i Digpost?

De fleste brev som sendes i Digipost er i formatet PDF, men vi åpner stadig for flere filtyper og de fleste standardformater støttes nå. Du kan lese mer om hvordan du kan lage en PDF-fil i vår PDF-guide..

Hvem kan jeg sende brev til i Digipost?

Per i dag kan du sende digitale brev til andre privatpersoner som er registrert i Digipost. Dersom du ikke finner personene du ønsker å sende til, kan det være at de ikke ønsker å være tilgjengelig for offentlig oppslag. Det kan også hende at de ennå ikke er registrert i Digipost.

Hvordan finner jeg personene jeg vil sende til?

Når du skal sende et digitalt brev, kan du søke frem andre Digipost-brukere i feltet Mottakere. Du kan søke på Digipost-adresse, navn, postadresse eller postnummer. Dersom du ikke finner personene du ønsker å sende til, kan det være at de ikke ønsker å være tilgjengelig for offentlig oppslag. Det kan også hende at de ennå ikke er registrert i Digipost.

Kan jeg sende samme brev til flere personer?

Ja. Du søker frem en eller flere Digipost-brukere i feltet Mottakere når du vil sende digitale brev. Når du sender til flere mottakere om gangen, kan du opprette og navngi en kontaktliste som kan gjenbrukes neste gang du vil sende brev til de samme mottakerne.

Bør jeg kreve sikker autentisering av mottaker med BankID/Buypass?

Den grunnleggende sikkerheten i Digipost er mer enn høy nok for de aller fleste digitale brevsendinger. Likevel har du muligheten til å kreve at mottakeren skal bruke BankID/Buypass for å kunne åpne brevet ditt. Dette er imidlertid noe som vil være mest relevant når virksomheter sender informasjon med økte krav til sikkerhet eller for privatpersoner i helt spesielle tilfeller.

Hvordan lager jeg kontaktlister i Digipost?

Når du sender digitale brev til flere mottakere om gangen, kan du opprette og navngi en kontaktliste. Huk av for "Opprett en ny kontaktliste med disse mottakerne" og gi listen et navn. Kontaktlisten gjør det enkelt å sende brev til de samme mottakerne flere ganger.

Hvorfor finner jeg ikke personen jeg skal sende til?

Dersom du ikke finner personene du ønsker å sende til, kan det være at de ikke ønsker å være tilgjengelig for offentlig oppslag. Det kan også hende at de ennå ikke er registrert i Digipost.

Hvordan kan jeg forhindre at andre finner meg i Digipost?

Klikk på Innstillinger og Personlig info. Nederst må du fjerne haken tilhørende teksten "Jeg godtar at min adresse er synlig for andre brukere". Dersom din fysiske postadresse er registrert som hemmelig hos Posten, vil du ikke kunne søkes frem i Digipost.

Du kan også blokkere enkeltpersoner fra å sende deg brev. Dette gjøres under Innstillinger og Blokkering av avsendere.

Hvordan kan jeg blokkere enkeltpersoner fra å sende meg post?

Du kan blokkere visse brukere fra å sende deg post under Innstillinger under fanen Blokkering av avsendere. I listen vises alle privatpersoner som har sendt deg brev i Digipost. Huk av for "Blokkert" i avkryssningsboksen til høyre.

Vil andre kunne finne meg hvis jeg har hemmelig postadresse?

Dersom din fysiske postadresse er registrert som hemmelig hos Posten, vil du ikke kunne søkes frem i Digipost. Dersom ditt telefonnummer er registrert som hemmelig i søketjenester som Gule Sider eller Opplysningen 1881, vil likevel adressen kunne finnes ved oppslag i Digipost. Dersom du ikke ønsker at andre skal kunne søke frem din adresse, må du klikke på Innstillinger og Personlig info. Nederst på siden må du fjerne haken under teksten "For at andre brukere skal kunne sende deg brev, må du være synlig i adressesøket". Dersom din fysiske postadresse er registrert som hemmelig hos Posten, vil du ikke kunne søkes frem i Digipost.

Vil andre finne meg i Digipost om jeg ikke finnes på søketjenester som 1881 eller Gule Sider?

Dersom ditt telefonnummer er registrert som hemmelig i søketjenester som Gule Sider eller Opplysningen 1881, vil likevel adressen kunne finnes ved oppslag i Digipost. Dersom du ikke ønsker at andre skal kunne søke frem din adresse, må du klikke på Innstillinger og Personlig info. Nederst på siden må du fjerne haken tilhørende teksten "Jeg godtar at min adresse er synlig for andre brukere". Dersom din fysiske postadresse er registrert som hemmelig hos Posten, vil du ikke kunne søkes frem i Digipost.

Hvorfor kommer det opp gamle adresser når man søker meg frem i Digipost?

Digipost bruker Postens adresseregister for å hente inn dine adresser. Dette betyr at adresser som er eller har vært registrert på deg, vil bli vist. Du kan finne en oversikt over disse under Innstillinger og Personlig info. Dersom du ønsker å fjerne gamle adresser, kan du kontakte kundeservice på telefon 04046.

Hva kan jeg gjøre hvis jeg har sendt brev til feil person?

Som avsender i Digipost er du selv ansvarlig for å sikre at meldingene du sender, har korrekt innhold og at mottakerne er de rette personene. Dette gjelder i Digipost på samme måte som for den vanlige Postkassen eller e-posten din. Dersom uhellet er ute og du har sendt feil er det dessverre ikke mulig å rette det opp.

Hvor finner jeg brev jeg har sendt?

Alle brev du har sendt, legger seg i Sendte brev som du finner i venstremenyen. Det samme gjelder brev du har begynt å lage, men ikke sendt.

Hvor finner jeg brev jeg har begynt å lage, men ikke har sendt?

Alle brev du har begynt å lage, legger seg i Sendte brev som du finner i venstremenyen. Det samme gjelder brev du har sendt.

Hva koster det å sende brev i Digipost?

Som privatperson får du muligheten til å sende 100 digitale brev hver måned kostnadsfritt. Skal du sende mer enn dette, vil du måtte betale per brev du sender i henhold til egen prisliste.

Er det sikkert å sende brev i Digipost?

Sikkerheten i Digipost er svært høy. Alle meldinger er kryptert både når de sendes og der de lagres. Ingen andre enn deg og mottakeren har tilgang til informasjonen i brevene som sendes. Alle avsendere og mottakere i Digipost har bekreftet hvem de er med en sikker elektronisk ID (BankID eller Buypass). På denne måten forhindres falske identiteter. Dersom du skal sende helt spesielle brev med høye krav til sikkerhet, kan du velge at mottaker må bruke BankID/Buypass for å kunne lese dem.

Hvordan kan jeg laste opp og organisere dokumenter i Arkivet?

Hvordan kan jeg laste opp egne dokumenter og filer i Arkivet?

Opplasting av filer til Arkivet gjøres ved å trykke på Last opp i venstremenyen.

Les mer om hvordan du laster opp dokumenter her.

Hvorfor får jeg ikke lastet opp dokumentene mine i Arkivet?

Opplastingsfunksjonen støtter alle dokumenttyper. Unntaket er HTML-filer, som av sikkerhetsgrunner ikke støttes. Maks filstørrelse per fil er 100 MB. Dersom filen din er innenfor disse rammene, og du fortsatt ikke får lastet opp, kan du kontakte kundeservice på kundeservice@digipost.no eller på telefon 04046.

Hvordan kan jeg lage mapper eller organisere dokumentene mine?

Arkivet er under utvikling og foreløpig er det ikke mulig å opprette mapper eller liknende. Du kan benytte søkefunksjonen til å lete etter dokumenter of filer basert på avsender, emne eller dato.

Kan jeg endre «Avsender» når jeg laster opp dokumentene mine?

Nei. Når du laster opp dine egne dokumenter, vil «Avsender» automatisk settes til "Opplastet".

Hvor mye plass har jeg i Arkivet mitt?

Digipost-Arkivet har en grunnkapasitet på 1 GB gratis lagringsplass. Med dette kan du normalt lagre tusenvis av vanlige dokumenter. Dersom du laster opp andre typer filer, kan Arkivet fylles opp raskere. Det er ingen tidsbegrensing på lagring i Arkivet.*

*NB! Tidligere var lagringstiden begrenset til 3 år, men dette er nå erstattet av en begrensning i størrelsen på 1 GB.

Kan jeg få mer lagringsplass enn 1 GB?

Dersom du har behov for det, kan du betale et månedlig beløp for å utvide lagringsplassen din til inntil 25 GB.

Hvor lenge blir dokumentene lagret i Arkivet mitt?

Det er ingen tidsbegrensning for lagring av dokumenter i Arkivet. Så lenge kontoen din eksisterer, er dokumentene dine trygt lagret.

Lagringsplass og betaling for lagring

Hva kan jeg betale for i Digipost?

Vi gir deg 1 GB gratis lagringsplass til brev du mottar og filer du laster opp. Du kan kjøpe mer lagringsplass ved behov. Når du kjøper lagringsplass, etablerer du et abonnement til en fast månedlig pris. Abonnementet løper til du sier det opp. Du kjøper mer lagringsplass ved å trykke på Innstillinger og deretter velge Lagringsplass.

Hvordan ser jeg hvor mye lagringsplass jeg har?

Trykk på Innstillinger og velg Lagringsplass. Her ser du hvor mye plass du har tilgjengelig. Vi gir deg 1 GB gratis lagringsplass til dine brev og dokumenter, og du kan kjøpe mer lagringsplass hvis du trenger det.

Hvordan kjøper jeg mer lagringsplass?

Du kjøper mer lagringsplass ved å trykke på Innstillinger og deretter velge Lagringsplass. Her ser du også hvor mye plass du har tilgjengelig.

Hva koster det for ekstra lagringsplass?

Vi gir deg 1 GB gratis lagringsplass. Dersom du har behov for mer enn dette, kan du kjøpe mer lagringsplass. Våre lagringsprodukter er abonnementer som løper til du sier det opp. Her er abonnementene du kan velge mellom:

  • 1 GB – Gratis
  • 5 GB – 29,- pr måned
  • 10 GB – 49,- pr måned
  • 15 GB – 69,- pr måned
  • 25 GB – 99,- pr måned
Hvordan lagres min betalingsinformasjon?

Digipost bruker PayEx til betaling for lagringsplass. Din kortinformasjon lagres direkte hos PayEx som er sertifisert for håndtering og lagring av betalingsinformasjon.

Hvordan ser jeg hva jeg har betalt for?

Trykk på Innstillinger og velg Lagringsplass. Nederst får du en oversikt over alle betalinger du har gjort for lagringsplass i Digipost, dersom du har betalt for dette. Du kan trykke på en bestemt betaling for å få en kvittering.

Hvordan avbryter jeg mitt abonnement?

Trykk på Innstillinger og velg Lagringsplass. Her kan du aktivere abonnementet som gir deg 1 GB lagringsplass. Dette er gratis, og ved å velge dette vil du ikke måtte betale for lagringsplass i Digipost.

Hvis du har brukt mer enn 1 GB lagringsplass, må du slette noen brev eller opplastede dokumenter fra din konto, slik at du totalt bruker mindre enn 1 GB lagringsplass, før du kan nedgradere.

Hvordan kan jeg endre mitt kort?

Trykk på Innstillinger og velg Lagringsplass. På denne siden ser du bankkortet du har lagt inn for betaling. Trykk på «Bytt kort» for å endre kortinformasjonen, for eksempel hvis kortet har gått ut på dato.

Hvordan sletter jeg mitt kort?

Trykk på Innstillinger og velg Lagringsplass. På denne siden ser du bankkortet du har lagt inn for betaling. Trykk på «Slett kort» for å fjerne dette kortet fra din Digipostkonto. Du vil da ikke lenger bli belastet for lagringsplass.

Når du sletter kortet har du 1 GB lagringsplass. Hvis du har brukt mer en 1 GB lagringsplass, må du slette noen brev eller opplastede dokumenter fra din konto, slik at du totalt bruker under 1 GB lagringsplass, før du kan slette kortet.

Bruk av elektroniske kvitteringer

Hvordan kan jeg få elektroniske kvitteringer i Digipost?

For å motta elektroniske kvitteringer i Digipost registrerer du kortene dine, velg Kvitteringer i venstremenyen. Deretter kan du trykke på Legg til eller fjern bankkort og fylle inn kortdetaljer. Neste steg er å betale med kort i en butikk som støtter elektronisk kvittering og ta vare på kvitteringen fra dette kjøpet slik at du kan bruke den til å verifisere at du er eier av bankkortet. Du trenger kun å verifisere kortet én gang.

Hvorfor trenger Digipost både kredittkortnummer og bankkontonummer?

90 % av alle kjøp som gjøres i Norge skjer med en teknologi som heter BankAxept. Dette betyr at pengene ikke trekkes fra kredittkort-delen av kortet ditt, men heller trekkes rett fra kontoen din. For å kunne motta kvitteringer for disse kjøpene må bankkontonummeret ditt lagres.

Kredittkortnummer og bankkontonummer behandles kun av partnere som er PCI-sertifisert av Visa og MasterCard. Du kan derfor være trygg på at dine kortdata behandles på en trygg og forsvarlig måte.

Hvorfor må jeg verifisere kortet mitt?

Du bruker så kvitteringen til å verifisere at du er eier av bankkortet, dette gjøres for å sikre at kvitteringene sendes til riktig mottaker. Når du har lagt inn informasjon om kortet, vil kvitteringer tas vare på av Digipost. Før du får tilgang til kvitteringene for kjøp du gjør med kortet ditt, må du verifisere at det faktisk er du som eier kortet. Når du har betalt med kort i en butikk som støtter elektronisk kvittering tar du vare på kvitteringen fra dette kjøpet og legger inn detaljene i Digipost. Du trenger kun å verifisere kortet én gang.

Hva trenger jeg å vite for å verifisere et nytt kort?

Det eneste du trenger å gjøre for å verifisere et nytt kort er å fylle inn kjøpesummen for et av de tre siste kjøpene du gjorde med dette kortet etter at du registrerte det i Digipost. Kjøpesummen finner du enkelt om du ser på papirkvitteringen, som du fortsatt vil få om du ber om det. Du kan også finne den på din kontoutskrift, eller i nettbanken din.

Verifisering av et kort trenger du kun å gjøre én gang, alle kvitteringer du får etter det blir automatisk tilgjengelig.

Jeg har registrert kortet mitt, men får ikke kvitteringer.

Du kan begynne å motta kvitteringer i Digipost først én virkedag etter at du har registrert kortet. Handler du samme dag som du har registrert kortet vil du ikke kunne motta denne kvitteringen i Digipost.

Noen butikker sender kvitteringene sine til Digipost med en gang du har betalt, mens andre sender kvitteringer kun én gang om dagen. Derfor vil det kunne ta litt tid fra du gjør kjøpet til du har tilgang til kvitteringen i Digipost.

Husk også at ikke alle butikker har støtte for elektroniske kvitteringer enda. Se oversikten over butikker for å se om butikken du handler i, kan sende kvitteringer til Digipost.

I svært spesielle tilfeller kan det hende internettforbindelsen i en butikk ustabil, og betalingen din vil gå gjennom en reserveløsning. Dette opplever du som at du ikke skriver inn kode, men heller må signere kvitteringen. I disse tilfellene har butikken heller ikke kontakt med Digipost. Ta derfor vare på papirkvitteringen, da butikken ikke har mulighet til å få sendt kvitteringen elektronisk.

Hvilke butikker kan sende Elektroniske kvitteringer til Digipost?

Stadig flere butikker oppgraderer sine kasser for å kunne sende kvitteringer til Digipost. Du kan til enhver tid se en kart med hvilke butikker som har tatt i bruk elektroniske kvitteringer.

Hvordan holder jeg orden i kvitteringene mine?

Du finner alle kvitteringene du har mottatt, i en egen seksjon for Kvitteringer når du logger deg inn i Digipost. Her kan du søke og filtrere kvitteringer basert på kjøpstidspunkt og butikk. Du kan også slette kvitteringer du ikke lenger ønsker å ta vare på.

Kvitteringene dine ligger trygt lagret i Digipost så lenge du ønsker. Dersom du skulle ønske å ta vare på en kvittering et annet sted, kan du laste ned en kopi som en PDF.

Hvordan skriver jeg ut en kvittering?

Den enkleste måten å skrive ut en kvittering på, er å laste den ned. Da vil du få en PDF-fil, som det er enkelt å skrive ut.

Kan jeg bruke Visa Electron til elektroniske kvitteringer?

Ja, Visa Electron kan brukes til elektroniske kvitteringer.

For å bruke et slikt kort må du legge inn kontonummeret kortet er knyttet til.

Legg til kortet på vanlig måte, under Innstillinger, og legg inn kontonummeret.

Siden Visa Electron ikke har et kortnummer, svarer du «nei» når du får spørsmål om kortet har en Visa-logo.

Bruk av Send til nettbank

Hvilke banker tilbyr tjenesten Send til nettbank?

KLP Banken og Skandiabanken er først ute med å tilby tjenesten, men alle banker har mulighet til å koble seg på. Om du ønsker at din bank skal tilby dette, oppfordrer vi deg til å kontakte din bank for å melde interesse for tjenesten.

Hvordan tar jeg i bruk Send til nettbank?

For å ta i bruk Send til nettbank må du først velge hvilken bank og hvilken bankkonto du vil betale fakturaer fra. Når du deretter mottar en faktura kan du velge å legge denne i forfallsregisteret til den valgte kontoen. Her er fremgangsmåten:

  • Velg Innstillinger og deretter Fakturabetaling.
  • Velg en bank hvor du har konto, og velg hvilken konto du vil bruke.
  • Åpne et brev som er en faktura, og velg Send til nettbank.
Hvordan kan jeg betale fakturaen når jeg ikke har konto hos KLP Banken eller Skandiabanken?

Før din bank kobler seg på tjenesten er det kun mulig å betale fakturaer på vanlig måte.

Hvordan velger jeg hvilken konto jeg vil betale med?

Første gang tjenesten tas i bruk registrerer du kontoen din ved bruk av BankID. Etter at du har lagt til kontoen, vil den benyttes neste gang du velger Send til nettbank.

Hvorfor kan jeg sende fakturaen til forfallsregisteret i min bank uten å bruke BankID eller Buypass?

Når du logger inn med passord i Digipost har du allerede identifisert deg med BankID eller Buypass da du satt opp kontoen. Siden du ikke har tilgang til bankkontoinformasjonen din i Digipost, men kun sender fakturaen uten endringer til forfallsregisteret, har innlogging med passord et tilstrekkelig sikkerhetsnivå.

Kan jeg endre fakturainformasjonen?

Fakturaen kan kun sendes til forfallsregisteret uten endringer. Ønsker du å endre detaljer, må du gjøre dette i din nettbank. Det er ikke mulig å endre beløp, forfallsdato, KID-nummer eller fakturautsteders kontonummer fra Digipost.

Ser jeg i Digipost at fakturaen er betalt?

Informasjonen Digipost har tilgang til er den som er oppgitt i fakturaen; beløp, forfallsdato, KID-nummer og fakturautsteders kontonummer. Alle andre fakturadetaljer, for eksempel om fakturaen har blitt betalt eller om du har dekning på konto, er ikke tilgjengelige i Digipost.

Hvordan kan jeg bruke Send til nettbank på mobil og nettbrett?

Du kan bruke Send til nettbank fra Digiposts apper. Husk å oppdatere til siste versjon av appen for å få den nye funksjonaliteten. Du kan også bruke tjenesten fra digipost.no, som fungerer flott på mobiler og nettbrett.

Kan jeg skru av tjenesten Send til nettbank?

Dersom du ikke ønsker å sende faktura til forfallsregisteret fra Digipost, kan du betale fakturaen på vanlig måte i nettbanken. Hvis du har lagt til din konto kan du deaktivere tjenesten ved å fjerne kontoen fra dine innstillinger.

Har Digipost tilgang til min konto i nettbanken?

Digipost har ikke tilgang til din bankkontoinformasjon. Det eneste som fremkommer i fakturaen er beløp, forfallsdato, KID-nummer og fakturautsteders kontonummer. I Digipost kan du kun godkjenne fakturaen slik du har fått den, alle endringer må gjøres i nettbanken.

Hva skjer dersom jeg ikke betaler fakturaen?

Ubetalte fakturaer følges opp på vanlig måte av fakturautsteder med purring og eventuelt inkassokrav.

Hva skjer dersom jeg allerede har betalt fakturaen i min nettbank?

Siden Digipost ikke har tilgang til din bankkontoinformasjon, vet vi ikke om du allerede har betalt fakturaen fra et annet sted enn Digipost. Du vil fortsatt kunne sende fakturaen til forfallsregisteret fra Digipost. Hvis fakturaen allerede ligger i forfallsregisteret vil du få beskjed om dette.

Merk: Dette forutsetter at betalingsinformasjonen er identisk for de to betalingene. For eksempel, hvis fra-konto eller forfallsdato er forskjellige, vil betalingen legges i forfallsregisteret.

Internett- og datamaskininnstillinger

Hvilke krav stilles det til min datamaskin?

Nettlesere

Digipost er utviklet for moderne nettlesere. Vi anbefaler deg å holde din nettleser oppdatert slik at du benytter deg av den nyeste og sikreste versjonen.

Se en liste over nettlesere vi anbefaler her. Digipost testes til enhver tid i de to nyeste versjonene av følgende nettlesere, slik at du har god tid til å oppgradere:

Microsoft Windows
  • Internet Explorer
  • Firefox
  • Opera
  • Google Chrome
Apple Mac OS
  • Safari
  • Google Chrome

Digipost vil også fungere i Opera og Firefox, men fordi disse nettleserene ikke har innebygget støtte for å vise PDF-filer, må du laste ned brevene dine på datamaskinen for å kunne lese dem. Vi anbefaler deg derfor å bruke Safari eller Google Chrome. 

Linux
  • Firefox
  • Opera
  • Google Chrome

Java

For å benytte BankID eller Buypass må du ha Java installert på din datamaskin. Noen nettlesere vil gi deg automatisk melding om dette. I andre tilfeller må du selv laste ned og installere Java. Vi anbefaler deg å til enhver tid bruke nyeste versjon. Last ned Java gratis.

PDF

For å lese post i Digipost må du ha en PDF-leser installert. Vi anbefaler Adobe Reader, eller tilsvarende, og at du jevnlig oppdaterer din PDF-leser. Last ned Adobe Reader gratis.

Skjermoppløsning

Vi anbefaler en skjermoppløsning på minst 1024x768. Dersom skjermen din har mindre oppløsning eller du bruker mange verktøylinjer i din nettleser, vil du kunne oppleve problemer med å lese posten. Skjerminnstillingene dine kan du tilpasse inne i kontrollpanelet på datamaskinen din. (Start - Innstillinger- Kontrollpanel - Skjerm)

Hvilke innstillinger kreves for informasjonskapsler (cookies)?

Det er en forutsetning at din nettleser aksepterer informasjonskapsler (cookies) for at du skal kunne logge på og benytte Digipost.

Følg veiledningen under for å gjenopprette standardinnstillinger for informasjonskapsler i Internet Explorer:

  1. Velg Verktøy og Alternativer for Internett
  2. Velg arkfanen Personvern
  3. Det er fem sikkerhetsnivåer som kan tilordnes Internettsonen. Middels er standardinnstilling og anbefales. Stiller du inn på et nivå over Middels høy vil du få problemer med å få tilgang til Digipost-løsningen.

Merk: Benytter du andre programmer til å blokkere for informasjonskapsler, kontakt den aktuelle leverandøren for ytterligere hjelp.

Hvordan aktiverer jeg Java-støtte i nettleseren?

Sjekk hvilken nettleser du benytter og følg fremgangsmåten under:

Internet Explorer
For å aktivere Java-støtte i Internet Explorer, gjør følgende: Klikk øverst i menylinjen på «Verktøy/Tools» og deretter «Alternativer for Internet/Internet options». Velg fanen «Avansert/Advanced» øverst i menylinjen. Bla ned til du finner valget Java (Sun) og huk av.

Opera (Windows)
For å aktivere Java-Støtte i Opera, gjør følgende:Klikk øverst i menylinjen på «Verktøy/Tools/» og klikk på «Innstillinger/Preferences». Velg «Innhold/Content» i menyen til venstre, klikk på boksen «Aktiver JavaScript/ Enable JavaScript».

Firefox (Windows)
For å aktivere Java-støtte i Firefox klikk på «Verktøy/Tools» øverst i menylinjen og velg «Innstillinger /Preferences». Velg ikonet «Innhold/content». Huk av for «Tillat/allow JavaScript» og «Tillat/allow Java».

Firefox (Linux)
Velg «Rediger/Edit» og «Innstillinger/Preferences» i menyen øverst. Velg ikonet «Innhold/Content». Sett hake ved «Aktiver/Enable JavaScript» og «Aktiver/Enable Java».

Firefox (Mac)
Velg «Firefox» i menyen øverst og deretter «Valg...». Velg ikonet «Innhold/Content» og sett hake ved «Tillat/Allow JavaScript» og «Tillat/Allow Java».

Safari (Mac)
Velg «Safari» i menyen øverst og og deretter «Valg...». Velg ikonet «Sikkerhet/Security» og sett hake ved «Aktiver/Enable Java» og «Aktiver/Enable JavaScript».

Hva betyr feilmeldingene BID – 4202 og BID - 1031

Feilmeldingene BID - 4202 og BID - 1031 er generert av BankID og betyr at du har en eldre versjon av Java. Last ned siste versjon av Java her: www.java.com

Digipost for iOS (iPhone, iPad og iPod Touch)

Hvor finner jeg Digiposts app for iOS?

Med Digiposts app for iOS kan du lese dine brev, dokumenter og kvitteringer, på din iPhone, iPad eller iPod Touch.

Digiposts app finner du i Apples App store

Hvilke enheter kan bruke iOS-appen?

iOS-appen er optimalisert for iPhone (inkludert iPhone 5), iPod Touch og iPad. Du må kjøre iOS 5.0 eller nyere for å bruke appen.

Hvordan vedlikeholdes sikkerheten i iOS-appen?

Brev og kvitteringer som lastes ned til din iOS-enhet lagres med AES256-kryptering, med ditt passord som krypteringsnøkkel. Dine innloggingsdetaljer lagres i Apples Keychain på din enhet.

Under Innstillinger/Digipost kan du skru på automatisk utlogging, slik at appen automatisk logger deg ut automatisk når du lukker den (etter 0, 1, 5 eller 10 minutter, avhengig av hva du selv velger). Vi anbefaler at du skrur på dette hvis du ikke har på skjermlås på enheten.

Hvor finner jeg BankID-appen for iOS?

Med BankID-appen for iOS kan du logge inn med BankID fra din iOS-enhet. Dette brukes til registrering i Digipost, og til å lese sikre brev fra nettleseren (Safari). Les mer om BankID-appen her.

Digipost på Android (for versjon 4.0+)

Hvor finner jeg Digiposts app for Android?

Med Digiposts app for Android kan du lese dine brev og kvitteringer på din Android-baserte mobil eller nettbrett.

Digipost for Android finner du i Google Play Store.

Hvilke enheter kan bruke Android-appen?

Alle Android-enheter (mobiler og tablets) med Android versjon 4.0 (Ice Cream Sandwich) eller nyere kan bruke appen.

Hvordan vedlikeholdes sikkerheten i Android-appen?

Android-appen bruker Digiposts OAuth2-API, som vil si at applikasjonen aldri er i besittelse av ditt passord, men kun din tillatelse til å hente data fra din konto.

Dersom du har skrudd på skjermlås på din enhet, så vil applikasjonen lagre denne innloggingen kryptert, slik at du slipper å logge inn hver gang du skal bruke Digipost. Hvis du derimot ikke har skrudd på skjermlås, så vil du måtte logge inn på nytt hver gang.

Innhold som hentes fra Digipost (for eksempel brev eller kvitteringer), lagres aldri lokalt på enheten, men lastes og vises når du trenger det.

Hva er fordelen med å skru på skjermlås på min telefon/tablet

Når du starter appen, og skal logge inn, så får du valget om at appen skal "huske deg". Dette gjør at din innlogging huskes på telefonen, slik at du slipper å logge inn hver gang du skal bruke Digipost.

For å få til dette må du aktivere skjermlås på din telefon. Grunnen til dette er at appen lagrer informasjonen om din innlogging sikkert og kryptert i systemet. Appen guider deg igjennom denne prosessen, så følg instruksjonene for å aktivere dette.

Du kan velge å bruke appen uten skjermlås, men da vil den ikke kunne huske din innlogging fra gang til gang.

Hvordan deaktiverer jeg skjermlås på min telefon/tablet

Du kan deaktivere skjermlås på din telefon ved å gå inn på Innstillinger og velge undermenyen Sikkerhet. Her kan du endre innstillingene for “Skjermlås”.

Dersom valgene er grået ut, så åpner du digipost-appen og sørger for at du er logget ut (altså at du ser innloggings-skjermen). Appen vil da fjerne all innloggingsinformasjon, og du kan da deaktivere skjermlås på din telefon.

Dersom du allerede har slettet appen fra din telefon, eller valgene fortsatt er grået ut etter at du har logget ut av appen, så må du velge “Tøm legitimasjonslageret” (vanlig Android) eller “Fjern informasjon” (på Samsung-telefoner). Dette fjerner all innloggingsinformasjon om Digipost (og eventuelle andre apper som har lagret dette på samme måte), og gjør at du kan deaktivere skjermlåsen.

Sikkerhet og personvern

Hvordan ivaretas sikkerhet i løsningen?

Digipost er laget med tilsvarende sikkerhet som du er vant med i din nettbank. Når du er logget på og leser dine brev, skjer det gjennom en kryptert forbindelse (SSL). Alle brev og personopplysninger lagres på en sikker måte i henhold til personopplysningsforskriften. Det vil også være automatisk back-up av alle data lagret i løsningen. Når en avsender sender brev til deg, vil alt skje gjennom sikrede dataforbindelser.

Les mer om sikkerhet i Digipost her

Hvordan er jeg forsikret mot at ansatte i Digipost får innsyn i mine dokumenter?

Ansatte i Digipost har verken adgang til dine dokumenter eller personopplysninger. Et fåtall sikkerhetsklarerte medarbeidere er autorisert til å vedlikeholde og korrigere kundeopplysninger. Digipost vil opptre som din databehandler etter personopplysningsloven og innestår for at vilkårene loven pålegger databehandler, oppfylles. Alle hendelser i systemløsningen som omfatter persondata, loggføres. Digipost er også fysisk sikret for at uautoriserte medarbeidere eller øvrige personer kan få adgang eller kjennskap til persondata.

Hvordan vet jeg at det er Digipost jeg har forbindelse med?

Du kan enkelt kontrollere at du har sikker forbindelse med Digipost ved å se etter en hengelås til høyre i nettleserens adresselinje (Internet Explorer). Trykker du på hengelåsen, vil du få bekreftet at du er i forbindelse med Digipost, ved at et sertifikat utstedt til digipost.no kommer til syne.

Deaktivering av Digipost

Kan jeg deaktivere Digipost?

Ja, ønsker du ikke lengre å benytte deg av Digipost, kan du enkelt deaktivere din konto. Slik går du frem:

1. Logg på Digipost

2. Velg Innstillinger

3. Under "Deaktivering og stenging av konto" velger du Logg inn med BankID eller Buypass

4. Gjennomfør autentisering

5. Velg "Deaktiver mottak av brev i Digipost"

6. Bekreft deaktiveringen

Hva skjer når jeg deaktiverer brevmottak i Digipost?

Hvis du deaktiverer brevmottak i din digitale postkasse, vil du ikke lenger motta ny post. Du har fortsatt tilgang til post du allerede har mottatt og du kan når som helst aktivere Digipost på et senere tidspunkt.

Kan jeg aktivere Postkassen min igjen hvis jeg allerede har deaktivert Digipost?

Ja, det kan du. For å endre kontostatus må du være innlogget med BankID eller Buypass. Gå deretter inn på Innstillinger, velg Din konto i Digipost og trykk på knappen Aktiver. Når du aktiverer Digipost, vil du igjen kunne motta ny post.

Hvordan avslutte eller overdra en Digipost-konto til pårørende ved dødsfall?

Ved dødsfall vil brukerens Digipost-konto slettes innen tre måneder etter at Digipost mottok skriftlig melding om dødsfallet, meldt gjennom en dødsattest.

Pårørende eller andre som kan forplikte brukeren, må kontakte Digipost for å få tilgang til Brukerens Digipostkonto innen sletting. For å få tilgang til avdødes Digipost-konto må Digipost ha mottatt dødsattest og skifteattest fra tingretten. Disse må sendes til:

Posten Norge AS
Digipost
Biskop Gunnerus’ gate 14A
0001 Oslo