Registrer meg
Tjenester privat Tjenester bedrift Digipost Labs Hjelp
For partnere For utviklere Sikkerhet Vilkår
Du må oppgradere din nettleser for å bruke Digipost. Les mer her.
For privatpersoner For bedrifter Digipost Labs

Søket ga dessverre ingen treff.

Forsøk et annet ord, eller kontakt Kundeservice
E-post:kundeservice@digipost.no
Telefon: 04004 (fra utlandet: +47 21 31 62 60)

Kundeservice

Henvendelser som gjelder feil i adresser, løses kun på telefon.

kundeservice@digipost.no

Tlf. 04004

Fra utlandet: +47 21 31 62 60

Mandag-Fredag 8-18
Lørdag 9-14

Pris per minutt avhenger av

telefonleverandøren din

Pressekontakter

Se vår oversikt over pressekontakter.

Virksomheter

Du kan opprette en virksomhetskonto her,
eller sende oss en e-post
salg@digipost.no.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan registrerer jeg meg i Digipost?

For å registrere deg må du bekrefte identiteten din gjennom BankID eller Buypass.

Slik registrerer du deg på 1-2-3.

Steg 1

Gå inn på digipost.no og velg «Registrer meg» øverst til høyre i menylinjen.

  • Opprett brukerprofil ved å oppgi kontaktinformasjonen din (e-post og mobil)
  • Velg et sikkert passord, og gjenta passordet i feltet under.
  • Les brukervilkårene og huk av i feltet for at du godtar disse.
  • Klikk på knappen «Registrer meg i Digipost»
Steg 2

Når du registrerer deg som bruker av Digipost gir du tillatelse til at alle avsendere kan sende deg digital post i stedet for fysiske brev til den vanlige postkassen din. Likevel er enkelte avsendere underlagt strengere juridiske krav, derfor blir du bedt om å gi et særskilt samtykke på siden «Samtykke til elektronisk kommunikasjon»

  • Huk av i boksen «Jeg samtykker til elektronisk kommunkasjon»
  • Trykk på knappen «Jeg samtykker»

Dette innebærer at avsendere kan velge om de vil sende deg posten digitalt eller fysisk.

Steg 3

Når du har avgitt samtykke til elektronisk kommunikasjon blir du bedt om å bekrefte identiteten din ved hjelp av BankID eller Buypass. Velg metoden du vil bruke for å bekrefte identiteten din, og følg instruksjonen på skjermen.

Siden alle som bruker Digipost har bekreftet identiteten sin, kan du være helt sikker på at personer og virksomheter er den de utgir seg for å være.

Hva gjør jeg når jeg ikke får logget inn?

Har du glemt passordet går du til innlogging og trykker på lenken Glemt passord. Da blir du sendt videre til en side hvor du kan logge på med BankID for nettbank, BankID på mobil eller Buypass og deretter får mulighet til å legge inn et nytt passord. Passordet må ha minst 7 tegn og det bør inneholde store og små bokstaver, i tillegg til tall eller spesialtegn. Vi anbefaler at du følger rådene på denne siden når du skal velge passord.

Dersom du opplever problemer med BankID kan du se mer informasjon her.

Dersom du trenger hjelp med Buypass kan du se mer informasjon her.

Innloggingsmetoder vises kun hvis de er støttet på enheten du bruker. BankID og BankID på mobil fungerer på alle enheter, mens Buypass krever en enhet med Java installert og kodekortleser tilkoblet.

Hvordan kan jeg forhåndsvise innholdet i brev direkte i Digipost?

De fleste brev som sendes i Digipost inneholder PDF-filer, som kan forhåndsvises i Digipost om nettleseren din har installert en PDF-leser. Du kan lese mer om installasjon av PDF-lesere til Internet Explorer, Chrome og Firefox på denne siden. Digipost forhåndsviser de vanligste bildeformatene.

Hvordan løser jeg problemer med BankID?

Slik løser du de vanligste problemene med BankID:

  • Beskjed om feil inntastet data: Hvis du får tastet inn fødselsnummer og kode fra kodekalkulator, men deretter får beskjed om at du har tastet inn feil data, så kan det hende BankID-brikken din er deaktivert. Dette kan du løse ved å logge inn i nettbanken eller kontakte banken din.
  • BankID med skrapekort: Hvis du bruker skrapekort for engangskoder, så må du trykke i feltet der du skriver inn koden før du får informasjon om hvilken kode du skal skrive inn.

Du finner svar på de fleste andre spørsmål på BankID sine hjelpesider.

Vilkår og sikkerhet

Hvem kan registrere seg i Digipost?

Alle innbyggere over 15 år som har norsk fødselsnummer eller D-nummer kan opprette en egen konto i Digipost.

For å registrere deg må du bekrefte identiteten din gjennom BankID eller Buypass. Siden alle som bruker Digipost har bekreftet identiteten sin, kan du være helt sikker på at personer og virksomheter er den de utgir seg for å være.

Hva skjer med den vanlige postkassen min?

Når du registrerer deg som bruker av Digipost, gir du tillatelse til at alle avsendere kan sende deg digital post i stedet for fysiske brev til den vanlige postkassen din. Du vil fortsatt kunne motta post i den vanlige postkassen din fra avsendere som ikke har Digipost, eller som velger å sende deg fysiske brev i stedet for digital post.

Hvordan registreres riktig navn og postadresse?

Når du oppretter en Digipost-konto, hentes kontaktopplysningene dine fra BankID eller Buypass, og fra Postens adressedatabase.

Dersom du melder adresseforandring, vil dette endre seg automatisk ved neste oppdatering av Digipost. Dersom du i registreringsprosessen får melding om at adressen din ikke blir funnet, kan årsaken være:

  1. At fødselsnummeret ditt ikke er registrert hos Posten
  2. At adressen din ikke er registrert hos Posten

Du kan også ha flere adresser registrert. Dersom du ønsker å slette, legge til, eller rette en adresseoppføring, kan du kontakte kundeservice på telefon 04004.

Vil jeg få problemer med søppelpost?

Bedriftene betaler for å sende post i Digipost, noe som gjør det lite attraktivt å sende ut søppelpost. I motsetning til e-post er alle avsendere i Digipost gjennom en streng autentiseringsprosess, slik at du kan vite at avsenderen er den de utgir seg for.

Hva koster Digipost?

Som privatperson mottar du all digital post gratis, og kan også sende inntil 100 brev per måned uten kostnad. Du kan lagre inntil 1 GB brev og dokumenter så lenge du vil, og du kan også kjøpe mer lagringsplass ved behov. Når du kjøper lagringsplass, etablerer du et abonnement til en fast månedlig pris. Abonnementet løper til du sier det opp. Du kjøper mer lagringsplass ved å velge Lagringsplass under innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt. Denne funksjonen er ikke tilgjengelig på mobil. Når Digipost lanserer nye tilleggstjenester, vil disse prises i henhold til egne prislister.

Hva er Digipost-adressen min?

Når du registrerer deg i Digipost opprettes samtidig en unik Digipost-adresse som følger din konto. Den kan brukes av alle avsendere som vil sende deg brev i Digipost, i likhet med navn, adresse og poststed. Du finner Digipost-adressen din ved å velge Personlig info under innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt eller et tannhjul.

Eksempel: ola.nordmann#123A

Kan jeg forhindre at enkelte personer kan sende meg post?

Du kan blokkere enkeltpersoner fra å sende deg post igjen. Velg Blokkering av avsendere under innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt. I listen vises alle privatpersoner som har sendt deg brev i Digipost. Du kan blokkere den eller de enkelte du ønsker ved å huke av i listen. Denne funksjonen er ikke tilgjengelig på mobil.

Hvordan ivaretas sikkerheten i løsningen?

Digipost er laget med tilsvarende sikkerhet som du er vant med i nettbanken. Når du er logget inn og leser brevene dine, skjer det gjennom en kryptert forbindelse (SSL). Alle brev og personopplysninger lagres på en sikker måte, i henhold til personopplysningsforskriften. Når du er innlogget blir det også gjort automatisk back-up av alle data lagret i kontoen din. Når en avsender sender brev til deg skjer det gjennom sikrede dataforbindelser.

Les mer om sikkerhet i Digipost her.

Hvordan sikres jeg mot at ansatte i Digipost får innsyn i mine dokumenter?

Ansatte i Digipost har verken adgang til dokumentene eller personopplysningene dine. Et fåtall sikkerhetsklarerte medarbeidere er autorisert til å vedlikeholde og korrigere kundeopplysninger. Digipost vil opptre som din databehandler etter personopplysningsloven og innestår for at vilkårene loven pålegger databehandler oppfylles. Alle hendelser i systemløsningen som omfatter persondata loggføres. Digipost er også fysisk sikret for at uautoriserte medarbeidere eller øvrige personer kan få adgang eller kjennskap til persondata.

Hvordan vet jeg at det er Digipost jeg har forbindelse med?

Du kan enkelt kontrollere at du har sikker forbindelse med Digipost ved å se etter en hengelås eller grønt felt i nettleserens adresselinje. Ved å klikke på feltet eller hengelåsen vises et sertifikat utstedt til digipost.no, som bekrefter at det er Digipost du er i kontakt med.

Kan jeg deaktivere Digipost-kontoen min?

Ja, du kan enkelt deaktivere kontoen din om du ikke ønsker du å benytte deg av Digipost.

  1. Logg inn i Digipost
  2. Trykk på knappen med navnet ditt eller et tannhjul, slik at du kommer inn i innstillingene dine
  3. Velg Min konto i Digipost
  4. Under Deaktivere eller stenge konto velger du Logg inn med BankID eller Buypass
  5. Gjennomfør autentisering
  6. Velg Deaktiver mottak av brev i Digipost
  7. Bekreft deaktiveringen

Hvis du ikke har BankID eller Buypass tilgjengelig kan du fylle ut skjemaet for oppsigelse eller deaktivering og sende det til Posten og Bring Kundeservice.

Hvis du velger å stenge kontoen, vil du ikke lenger kunne logge inn i Digipost. Tre måneder etter stengingen vil alt innholdet i kontoen slettes, det er derfor viktig at du henter ut brev, kvitteringer og filer før du avslutter kontoen. Dersom du har sendt brev til andre i Digipost, vil de fortsatt kunne se brevet inkludert avsenderinformasjon.

Hvis du gjenåpner kontoen innen tre måneder, beholder du innholdet slik det var da du valgte å stenge. Tilganger til andre postkasser må settes opp på nytt.

Hva skjer når jeg deaktiverer brevmottak i Digipost?

Hvis du deaktiverer brevmottaket i den digitale postkassen din vil du ikke lenger motta ny post. Du har fortsatt tilgang til brev du allerede har mottatt og dokumenter du har lastet opp. Du kan når som helst aktivere brevmottaket igjen for å få fullt utbytte av tjenesten.

Hvordan aktiverer jeg Postkassen min igjen?

Hvis du har deaktivert brevmottaket i den digitale postkassen, må du være innlogget med BankID eller Buypass for å reaktivere Postkassen. Åpne innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt eller et tannhjul, og velg Din konto i Digipost. Hvis du trykker på knappen Aktiver vil du igjen kunne motta ny post i Digipost.

Hvordan kan jeg avslutte eller overdra en Digipost-konto til pårørende ved dødsfall?

Ved dødsfall vil brukerens Digipost-konto slettes innen tre måneder etter at Digipost mottok skriftlig melding om dødsfallet, meldt gjennom en dødsattest.

Pårørende eller andre som kan forplikte brukeren, må kontakte Digipost for å få tilgang til Brukerens Digipost-konto innen sletting. For å få tilgang til avdødes Digipost-konto må Digipost ha mottatt dødsattest og skifteattest fra tingretten.

Disse må sendes til:

Posten Norge AS
Digipost
Biskop Gunnerus’ gate 14A
0001 Oslo

Hvordan aktiverer eller deaktiverer jeg krav til sterk autentisering for min Digipost-konto?
  1. Logg inn i Digipost
  2. Trykk på knappen med navnet ditt eller et tannhjul, slik at du kommer inn i innstillingene dine
  3. Velg Min konto i Digipost
  4. Under Krev sterk autentisering velger du Logg inn med BankID eller Buypass
  5. Gjennomfør autentisering
  6. Velg Aktiver krav om sterk autentisering for å aktivere, eller Deaktiver krav om sterk autentisering for å deaktivere

Hvis du aktiverer krav om sterk autentisering, vil det ikke lengre være mulig å logge inn med kun fødselsnummer og passord. Det vil alltid kreves sterk autentisering for å logge inn i Digipost, eller når Digipost brukes som innloggingsmetode for Labs og andre applikasjoner.

Hva er forskjellen på vanlig og sterk autentisering?

I Digipost tilbyr vi vanlig autentisering i form av en-faktor innlogging som krever fødselsnummer og passord.

For økt sikkerhet tilbyr vi også to-faktor autentisering fra BankID og Buypass, og to-faktor autentisering gjennom ID-porten for lesing av brev fra det offentlige.

To-faktor autentisering, også kalt sterk autentisering, identifiserer brukeren ved hjelp av to ulike faktorer.

Eksempel på faktorer:

  • Noe brukeren vet, for eksempel brukernavn og passord
  • Noe brukeren har, for eksempel en kodekalkulator
  • Noe brukeren er eller som er en fysisk del av brukeren, som for eksempel et fingeravtrykk, stemme eller øyets iris

Lagring

Hvordan bruker jeg mappene mine?

Du kan organisere innholdet ditt i mapper du selv oppretter og navngir, eller benytte mappene som følger med oppsettet av kontoen din. For tidlige brukere av Digipost heter de klargjorte mappene Kjøkkenbenken og Arkivet, og for nyere brukere følger mappen Arkivet med ved registrering. Du kan endre navn, rekkefølge og ikon, eller slette mappene hvis du ønsker.

  • For å flytte et brev kan du enten dra det til den mappen du ønsker, eller åpne brevet og velge hvilken mappe du vil legge det i fra verktøylinjen til høyre på skjermen.
  • For å laste opp filer til en mappe kan du dra filer til ønsket mappe, eller velge Last opp.

Du kan søke etter avsender, tidsrom eller tittel på brev og dokumenter. Vi anbefaler at du bruker Postkassen til mottak av nye brev, og sorterer post du har lest og opplastede filer i mapper.

Du kan laste opp de fleste filtyper, og du vil kunne se innholdet i standardformater for bilder, tekstfiler og PDF-dokumenter direkte i Digipost. Du kan lese mer om hvordan du bruker arkivet her.

Hvor lenge kan jeg lagre brev og filer?

Du kan lagre brev og dokumenter så lenge du er registrert som bruker av Digipost. Dersom kontoen deaktiveres vil du fortsatt ha tilgang til brevene og dokumentene dine, men du vil ikke motta nye brev til den digitale postkassen din. Hvis du avslutter kontoen din vil alt innhold, som brev, filer og kvitteringer, bli slettet etter tre måneder.

Hvor stor lagringsplass har jeg og hvordan endrer jeg den?

Du kan lagre inntil 1 GB brev og dokumenter så lenge du vil, og eventuelt kjøpe mer lagringsplass ved behov. Du ser hvilken lagringskapasitet din konto har ved å velge Lagringsplass under innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt når du er innlogget. Denne funksjonen er ikke tilgjengelig på mobil.

Våre lagringsprodukter er abonnementer som løper til du sier det opp. Her er abonnementene du kan velge mellom:

  • 1 GB – Gratis
  • 5 GB – 29,- pr måned
  • 10 GB – 49,- pr måned
  • 15 GB – 69,- pr måned
  • 25 GB – 99,- pr måned

Hvis du har økt lagringsplass og ønsker nedgradere, kan du ikke ha mer lagret innhold enn grensen for produktet du velger når endringen gjøres.

Hvordan håndteres betalingsinformasjonen for mine kjøp av lagringsplass?

Digipost bruker PayEx til betaling for lagringsplass. Kortinformasjonen din lagres direkte hos PayEx, som er sertifisert for håndtering og lagring av betalingsinformasjon. Du kan få kvitteringer for abonnementskjøpene ved å klikke på betalingen du ønsker kvittering for.

Du ser hvilket betalingskort du benytter ved å velge Lagringsplass under innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt når du er innlogget. Trykk på «Bytt kort» for å endre kortinformasjonen, for eksempel hvis kortet har gått ut på dato. Denne funksjonen er ikke tilgjengelig på mobil.

Tjenester og apper

Hvordan kan jeg få elektroniske kvitteringer automatisk tilsendt min Digipost-konto?

For å motta elektroniske kvitteringer i Digipost må du kople betalingskortene dine med tjenesten. Det gjør du ved å registrere kortene dine før neste kjøp på ett av brukerstedene. Kvitteringene vil vises i Digipost etter du har bekreftet kjøpesummen fra ett av de tre siste kjøpene dine. Du trenger kun å legge inn et av kjøpesummene for kortet én gang, etterpå vil alt gå automatisk.

Du kan begynne å motta kvitteringer i Digipost først én virkedag etter at du har registrert kortet. Handler du samme dag som du har registrert kortet vil du ikke kunne motta denne kvitteringen i Digipost.

NB! Hvis internettforbindelsen i en butikk ustabil kan betalingen din bli gjort gjennom en reserveløsning. Dette opplever du som at du ikke skriver inn kode, men heller må signere kvitteringen. I disse tilfellene har butikken heller ikke kontakt med Digipost. Ta derfor vare på papirkvitteringen, da butikken ikke har mulighet til å få sendt kvitteringen elektronisk.

Hvorfor trenger Digipost både kredittkortnummer og bankkontonummer?

Rundt 80% av kortkjøpene i Norge behandles av BankAxept, som benytter bankkontonummere i sine transaksjoner. Uten kontonummeret ditt vil derfor ikke systemet ha tilstrekkelig informasjon til å sende deg elektroniske kvitteringer.

Kredittkortnummer og bankkontonummer behandles kun av partnere som er PCI-sertifisert av Visa og MasterCard. Du kan derfor være trygg på at dine kortdata behandles på en trygg og forsvarlig måte.

Hvorfor må jeg verifisere kortet mitt ved å legge inn en av kjøpesummene?

Det er et nødvendig sikkerhetstiltak som skal sørge for at kvitteringene sendes til riktig mottaker. Når du har lagt inn informasjon om kortet, vil kvitteringer tas vare på av Digipost.

Verifiser kortet ved å taste inn kjøpesummen for et av de tre siste kjøpene. Kjøpesummen finner du nettbanken, papirkvitteringen eller kontoutskriften din. Alle kvitteringer du får etter det blir automatisk tilgjengelig i Digipost.

Hvorfor får jeg ikke kvitteringer når kortet mitt allerede er registrert i Digipost?

Noen butikker sender kvitteringene sine til Digipost med en gang du har betalt, mens andre kun sender én gang om dagen. Derfor vil det kunne ta litt tid fra du gjør kjøpet til du har tilgang til kvitteringen i Digipost. Husk også at ikke alle butikker har støtte for elektroniske kvitteringer ennå.

Du finner alltid en oppdatert oversikt over brukersteder som tilbyr elektroniske kvitteringer på denne siden.

Hvordan holder jeg orden i kvitteringene mine?

Du finner alle kvitteringene du har mottatt i en egen seksjon for Kvitteringer når du logger inn i Digipost. Her kan du søke og filtrere kvitteringer basert på kjøpstidspunkt og butikk. Du kan også slette kvitteringer som du ikke ønsker å ta vare på.

Kvitteringene dine ligger trygt lagret så lenge du ønsker. Dersom du skulle ønske å ta vare på en kvittering et annet sted kan du laste ned en kopi som en PDF.

Hvordan tar jeg i bruk tjenesten Send til nettbank?

For å ta i bruk tjenesten Send til nettbank må du først velge hvilken bank og bankkonto du vil betale fakturaer fra. Når du deretter mottar en faktura kan du velge å legge denne i forfallsregisteret til den valgte kontoen.

Her er fremgangsmåten:

  1. Logg inn i Digipost
  2. Trykk på knappen med navnet ditt, slik at du kommer inn i innstillingene dine
  3. Velg Fakturabetaling
  4. Velg banken du har konto hos
  5. Velg hvilken konto du vil bruke
  6. Åpne et brev som inneholder en faktura, og velg Send til nettbank

Denne funksjonen er ikke tilgjengelig på mobil.

Kan jeg endre fakturainformasjonen eller se om fakturaer er betalt når jeg bruker tjenesten Send til nettbank?

Fakturaen kan kun sendes til forfallsregisteret uten endringer. Ønsker du å endre detaljer, må du gjøre dette i nettbanken din. Det er ikke mulig å endre beløp, forfallsdato, KID-nummer eller fakturautsteders kontonummer fra Digipost.

Informasjonen Digipost har tilgang til er den som er oppgitt i fakturaen; beløp, forfallsdato, KID-nummer og fakturautsteders kontonummer. Alle andre fakturadetaljer, for eksempel om fakturaen har blitt betalt eller om du har dekning på konto, er ikke tilgjengelige i Digipost.

Kan jeg skru av tjenesten Send til nettbank?

Dersom du ikke ønsker å sende faktura til forfallsregisteret fra Digipost, kan du betale fakturaen på vanlig måte i nettbanken. Hvis du har lagt til din konto kan du deaktivere tjenesten ved å fjerne kontoen fra dine innstillinger.

Har Digipost tilgang til min konto i nettbanken?

Digipost har ikke tilgang til din bankkontoinformasjon. Det eneste som fremkommer i fakturaen er beløp, forfallsdato, KID-nummer og fakturautsteders kontonummer. I Digipost kan du kun godkjenne fakturaen slik du har fått den, alle endringer må gjøres i nettbanken.

Hva skjer dersom jeg allerede har betalt fakturaen i min nettbank?

Siden Digipost ikke har tilgang til din bankkontoinformasjon, vet vi ikke om du allerede har betalt fakturaen fra et annet sted enn Digipost. Du vil fortsatt kunne sende fakturaen til forfallsregisteret fra Digipost. Hvis fakturaen allerede ligger i forfallsregisteret vil du få beskjed om dette.

Merk: Dette forutsetter at betalingsinformasjonen er identisk for de to betalingene. For eksempel, hvis fra-konto eller forfallsdato er forskjellige, vil betalingen legges i forfallsregisteret.

Hvilke banker tilbyr tjenesten Send til nettbank?

KLP Banken og Skandiabanken er først ute med å tilby tjenesten, men alle banker har mulighet til å kople seg på. Om du ønsker at din bank skal tilby dette, oppfordrer vi deg til å kontakte din bank for å melde interesse for tjenesten.

Hvor finner jeg Digipost sine apper for iOS og Android?

Appen for iOS finner du i Apples App store

iOS-appen er optimalisert for iPhone, iPod Touch og iPad. Du må ha iOS 7.0 eller nyere for å bruke appen.

Appen for Android finner du i Google Play Store.

Alle Android-enheter med Android versjon 4.0 (Ice Cream Sandwich) eller nyere kan bruke appen.

Hvordan vedlikeholdes sikkerheten i iOS-appen?

Brev og kvitteringer som lastes ned til din iOS-enhet lagres med AES256-kryptering, med ditt passord som krypteringsnøkkel. Dine innloggingsdetaljer lagres i Apples Keychain på din enhet. Du kan skru på automatisk utlogging fra Digipost under instillingene på mobilen eller nettbrettet, slik at appen logger deg ut når du lukker den.

Vi anbefaler at du skrur på automatisk utlogging hvis du ikke har på skjermlås på enheten.

Hvordan vedlikeholdes sikkerheten i Android-appen?

Android-appen bruker Digipost sitt OAuth2-API, som vil si at applikasjonen aldri er i besittelse av ditt passord, men kun din tillatelse til å hente data fra din konto.

Dersom du har skrudd på skjermlås på enheten din vil applikasjonen lagre denne innloggingen kryptert, slik at du slipper å logge inn hver gang du skal bruke Digipost. Hvis du ikke har skrudd på skjermlås vil du måtte logge inn på nytt hver gang.

Innhold som hentes fra Digipost (for eksempel brev eller kvitteringer), lagres aldri lokalt på enheten, men lastes og vises når du trenger det.

Sende og motta post

Hva slags post kan jeg motta og sende i Digipost?

Du kan motta alle typer brev som i dag sendes fysisk som papirpost. I tillegg kan du motta forsendelser som på grunn av sikkerhetskrav eller formaliteter ikke er egnet for vanlig e-post. Avtaledokumenter, forsikringspoliser, fakturaer, årsoppgaver, kontoutskrifter, PIN-koder og søknader er gode eksempler på post det er naturlig å motta gjennom Digipost.

Digipost er også godt egnet til å sende attester, husleiekontrakter, kjøpsavtaler, klasselister, sakspapirer eller nabovarsler. All informasjon krypteres og du kan være sikker på at den som mottar brevet faktisk er rette vedkommende, fordi alle i systemet har bekreftet hvem de er.

Hvordan sendes post til min digitale postkasse?

Når du registrerer deg kopler Digipost fødselsnummeret ditt med adressene som ligger i Postens adresseregister. I tillegg er din digitale postkasse knyttet til fødselsnummeret ditt og din unike Digipost-adresse.

Avsendere kan dermed bruke Digipost-adresse, navn, postadresse eller postnummer for å sende deg digital post. I tillegg kan bedrifter søke etter mottakere ved bruk av fødselsnummer. Hvis du flytter, kan du melde adresseendring på vanlig måte til Posten, så vil dette automatisk endres i Digipost ved neste oppdatering mot Postens adresseregister. Du kan være registrert med flere adresser om du ønsker.

Hvordan vet jeg om jeg har fått ny post i min digitale postkasse?

Når du får ny post sendes det et varsel til e-postadressen du har oppgitt i kontaktinformasjonen din. Spesielt viktige brev kan også varsles per SMS, om avsenderen ønsker det. Om du ikke mottar varslene dine kan du kontrollere at kontaktinformasjonen din er riktig. Det gjør du under Varsling og kontaktinfo i innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt eller et tannhjul. Av sikkerhetshensyn anbefaler vi at du verifiserer at e-postadressen og mobilnummeret du oppgir er korrekt.

Hvordan sender jeg brev i Digipost?

Logg deg inn i Digipost og klikk på Nytt brev i venstremenyen. Klikk på knappen Velg filen du vil sende og last opp innholdet til brevet. Om ønskelig kan du redigere teksten i emnefeltet. Søk frem mottakerne du ønsker å sende brevet til ved å skrive navn, adresse og/eller postnummer i feltet Til.

Dersom du ikke finner de du ønsker å sende til, kan det være at de ikke ønsker å være tilgjengelig for offentlig oppslag. Det kan også hende at de ennå ikke er registrert i Digipost.

Når du sender til flere mottakere om gangen, kan du opprette og navngi en kontaktliste som kan gjenbrukes neste gang du vil sende brev til de samme mottakerne.

De fleste brev som sendes i Digipost er i formatet PDF, men vi åpner stadig for flere filtyper og de fleste standardformater støttes nå. Du kan lese mer om hvordan du sender brev her.

Bør jeg be om sikker autentisering med BankID eller Buypass hos den som mottar brevet mitt?

Den grunnleggende sikkerheten i Digipost er høy nok for de aller fleste digitale brevsendinger. Likevel har du muligheten til å kreve at mottakeren skal bruke BankID eller Buypass for å lese brevet ditt.

Hvordan kan jeg forhindre at andre finner meg i Digipost?

Dersom ditt telefonnummer er registrert som hemmelig i søketjenester som Gule Sider eller Opplysningen 1881, vil likevel adressen kunne finnes ved oppslag i Digipost. Du kan du skru av synligheten under Personlig info i innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt eller et tannhjul. Fjern haken tilhørende teksten "Jeg godtar at min adresse er synlig for andre brukere". Du kan også blokkere enkeltpersoner fra å sende deg brev igjen. Dette gjøres under Blokkering av avsendere.

Dersom din fysiske postadresse er registrert som hemmelig hos Posten, vil du ikke kunne søkes frem i Digipost.

Hva kan jeg gjøre hvis jeg har sendt brev til feil person?

Dersom uhellet er ute og du har sendt feil er det dessverre ikke mulig å rette det opp. Dette gjelder i Digipost på samme måte som for den vanlige posten eller e-posten din.

Hvor finner jeg brev jeg har sendt eller kladdet?

Når du sender brev i Digipost lagres en kopi i Sendte brev, som du finner i venstremenyen når du er innlogget. Du kan enkelt slette brevene ved å markere ett eller flere, og velge Slett i toppmenyen. Påbegynte brev lagres i Usendte brev. Du kan fortsette arbeidet med et påbegynt brev ved å åpne det.

Er det sikkert å sende brev i Digipost?

Sikkerheten i Digipost er svært høy. Alle meldinger er kryptert både når de sendes og der de lagres. Alle avsendere og mottakere i Digipost har bekreftet hvem de er med en sikker elektronisk ID, slik at det ikke finnes falske identiteter i tjenesten.

Hvorfor mottar jeg ikke post i den digitale postkassen min?

Dersom du ikke mottar post, kan det være at dine avsendere ikke er registrert i Digipost ennå. Det vil ta tid å kople private og offentlige virksomheter til Digipost-løsningen, derfor kan det gå litt tid før du mottar post. Dersom du ikke mottar post fra avsendere du vet bruker systemet, kan du kontakte dem og opplyse om din Digipost-adresse.

Kontroller også at dine adresseopplysninger hos avsender stemmer overens med adresseinformasjonen som Posten har registrert. Et avvik her vil kunne medføre at avsender ikke oppdager at du har en digital postkasse i Digipost. Du kan se hvilken adresse du er registrert med under Personlig info i innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt eller et tannhjul.

Sikker digital post fra det offentlige

Hva er Sikker digital post (SDP)?

Sikker digital post er en sentral tjeneste som Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) tilbyr til offentlig sektor for utsendelse av sikker digital post. I utgangspunktet kan alle offentlige virksomheter benytte seg av denne tjenesten. Alle statlige forvaltningsorganer skal innen 1. juli 2015 lage en plan for å ta løsningen for sikker digital post i bruk. Offentlig sektor er pålagt å ta i bruk denne tjenesten innen første kvartal 2016.

Hva betyr det for meg at det offentlige sender post til Digipost?

For deg som allerede har valgt deg en digital postkasse i Digipost vil du i fremtiden kunne få svar på søknader og henvendelser, vedtak og andre viktige brev fra stat og kommune her. For deg som enda ikke har valgt digital postkasse, oppfordres du til å registrere deg i dag. Vi vil i nær fremtid tilrettelegge for at du vil få din offentlige digitale post i Digipost.

Les mer om hva digitaliseringen betyr for deg.

Om du ikke ønsker post fra det offentlige vil du kunne reservere deg mot dette.

Hvorfor trenger jeg sikker digital post når jeg har e-post?

Når man sender post via e-post kan man ikke garantere for hvem som er avsender eller mottaker, ettersom det er enkelt å utgi seg for en annen enn den man er. Alle som bruker Digipost har bekreftet identiteten sin gjennom BankID eller Buypass, derfor kan du være helt sikker på at du kommuniserer med riktig person eller bedrift. Manglende kryptering i e-postløsninger gjør også dette til en svært usikker kanal. Det er derfor ikke lov for det offentlige å sende sensitiv informasjon, som for eksempel helseopplysninger, på e-post. Digipost er laget med tilsvarende sikkerhet som du er vant med i nettbanken, og tilfredsstiller derfor sikkerhetskravene til det offentlige.

Hva må jeg gjøre for å få digital post fra det offentlige?

Det offentlige ønsker at all viktig post skal komme i din digitale postkasse fremfor på papir. Når du registrerer deg i Digipost gir du samtidig samtykke til at det offentlige kan sende deg posten digitalt. Du vil få digitale brev fra stadig flere av de offentlige aktørene i takt med at de kobler seg på.

Dette må du gjøre motta offentlig post digitalt:

  • Du har allerede Digipost-konto: Du trenger ikke å foreta deg noe. Du har ved å registrere deg i Digipost gitt samtykke til at det offentlige kan sende deg brev digitalt, og får automatisk posten tilsendt til din Digipost-konto når det offentlige starter utsendelsene.
  • Du har ikke digital postkasse: Du må opprette en digital postkasse hos en av de to godkjente leverandørene for offentlig digital post. I tillegg til Digipost kan du velge løsningen e-Boks.
Når får jeg offentlig post digitalt?

Flere offentlige virksomheter sender allerede digital post i Digipost, og stadig flere kobler seg til.

Innen første kvartal 2016 er alle statlige forvaltningsorganer pålagt å ta tjenesten i bruk.

Kan jeg velge å fortsatt motta post på papir?

Dersom du ikke oppretter en digital postkasse får du brev på papir som før.

I henhold til Forvaltningsloven er det også mulig å registrere en generell reservasjon mot digital kommunikasjon fra det offentlige. Mer informasjon om dette finner du på norge.no.

Hva er forskjellen på post som sendes med SDP og vanlig post i Digipost?

Mottakere av digital post vil i praksis merke liten forskjell i selve Digipost. All digital post fra offentlig eller privat sektor vil bli levert i din Digipost-konto. Personer som har en digital postkasse i både Digipost og e-Boks må velge Digipost som “offentlig postkasse” på sin profil på norge.no for å få posten tilsendt til Digipost.

Hvilke typer post sender de offentlige avsenderne?

Offentlige avsendere kan i utgangspunktet sende all post via sikker digital post som de i dag sender via fysisk post. Eksempler på post som sendes er vedtak fra kommuner, innkallinger og bekreftelse på utbetalinger.

Hva er forskjellen på sikkerhetsnivåene avsenderne ber om?

Hvis du er innlogget med ID-porten nivå 4 kan du lese alle brev i Digipost-kassen din. Hvis du er innlogget med ID-porten nivå 3 (MinID) må du logge inn med Signicat nivå 4 for å lese brev fra privat sektor som krever nivå 4 eller med ID-porten nivå 4 for å lese brev fra offentlig sektor som krever nivå 4.

Alle brev fra offentlig sektor krever ID-porten innlogging for å åpne brevet. Dette er uavhengig av autentiseringsnivå som bruker er logget inn med. Grunnen til dette er at ID-porten er en felles innlogging for alle offentlige tjenenster og åpning av offentlige brev i Digipost betraktes som en offentlig tjeneste. Ønsker du mer infomasjon om dette, vennligst ta kontakt med brukerstotte@difi.no som er ansvarlig for offentlige brev som sendes til Digipost.

Hvilke sikkerhetsnivåer finnes i ID-porten?

ID-porten tilbyr 4 innloggingsalternativer:

  • MinID (nivå 3)
    • Innlogging med fødselsnummer/passord, deretter med kode fra enten SMS eller PIN-kode brev
    • Dette er den mest brukte innloggingsmekanismen i ID-porten
  • BankID (nivå 4)
    • Innlogging med kodebrikke fra banken din
    • ID-porten støtter ikke BankID på mobil
    • ID-porten støtter fra 18.11.2014 BankID 2.0 (uten behov for Java)
  • Buypass (nivå 4)
    • Innlogging med smartkort og kortleser
    • Relativt lite brukt i ID-porten
  • Commfides (nivå 4)
    • Innlogging med USB pinne
    • Relativt lite brukt i ID-porten
Hvorfor kan jeg ikke bruke BankID på mobil i ID-porten?

ID-porten støtter ikke BankID på mobil.

Teknisk

Hvordan kan jeg laste opp eller laste ned brev og filer?

Opplasting av filer gjøres ved å trykke på Last opp i venstremenyen. Du kan laste opp de fleste filtyper i Digipost og vil kunne se innholdet i standardformater direkte i Digipost. Andre filformater vil lagres i arkivet ditt, så kan du laste ned filen for å se innholdet. Les mer om hvordan du laster opp dokumenter her.

For å laste ned brev eller filer åpner du innholdet i Digipost og klikker på menyvalget Last ned dokumentet, som du finner i verktøylinjen til høyre på skjermen.

Hvorfor får jeg ikke lastet opp dokumentene mine?

Opplastingsfunksjonen støtter alle dokumenttyper, med unntak av HTML-filer. Maks filstørrelse per fil er 100 MB. Hvis du ikke får lastet opp en fil som er innenfor disse rammene kan du kontakte kundeservice på kundeservice@digipost.no eller på telefon 04004.

Hvorfor får jeg ikke registrert meg i Digipost?

For å kunne registrere deg i Digipost må du ha tilgang til en personlig BankID (autentiseringsløsning for nettbank eller på mobil) eller Buypass (autentiseringsløsning utstedt av Buypass, Altinn eller Norsk tipping). Har du ikke noen av disse løsningene, kan du kontakte din bank for å bestille BankID, eller bestille Buypass på Buypass sine nettsider.

Opplever du problemer med din BankID eller Buypass, finner du hjelp på disse sidene:

Hvordan kan jeg endre passordet mitt?

På innloggingssiden kan du klikke på Glemt passord. Du blir da sendt videre til en side hvor du kan logge på med BankID eller Buypass og deretter få mulighet til å legge inn et nytt passord.

Hvis du allerede er innlogget kan du velge Endre passord i innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt eller et tannhjul. For å endre passordet må du ha BankID eller Buypass tilgjengelig. I passordet du velger må du bruke minst 7 tegn, og helst små og store bokstaver, tall og spesialtegn. Vi anbefaler at du følger rådene på denne siden når du skal velge passord.

Hvordan endrer jeg hvilken e-postadresse eller mobilnummer jeg vil bruke til varsling?

Du kan endre kontaktinformasjonen din under Varsling og kontaktinfo i innstillingene dine, som du finner ved å trykke på knappen med navnet ditt eller et tannhjul. Av sikkerhetshensyn anbefaler vi at du alltid verifiserer ny kontaktinformasjon.

Deling av postkasse

Du velger selv hvem du vil gi tilgang til postkassen din, men den du velger må også være registrert med en konto i Digipost. Du kan dele den digitale postkassen din med én eller flere, og det er enkelt å fjerne tilganger du både har gitt og fått.

For å administrere tilganger må du logge inn i Digipost med BankID eller Buypass. Når du er logget inn klikker du på navnet ditt øverst i høyre hjørne for å åpne innstillingene, velg deretter Deling av postkasse og legg inn Digipost-adressen til de personene som skal få tilgang til den digitale postkassen din.

De som får tilgang kan:

  • Sende post på vegne av den som eier postkassen man har tilgang til
  • Lese, lagre og laste ned innhold fra postkassen og arkivet
  • Se de elektroniske kvitteringene

De som får tilgang kan ikke:

  • Endre innstillingene
  • Motta varsler
  • Benytte fakturatjenesten «Send til nettbank»
  • Legge til nye betalingskort for mottak av elektroniske kvitteringer

Du kan når som helst se hvilke tilganger du har gitt eller fått, og eventuelt trekke disse tilbake, under Deling av postkasse i innstillingene dine.

For å åpne en postkasse du har fått tilgang til klikker du på navnet ditt for å åpne innstillingene og velger deretter postkassen du vil åpne.

Hvordan skriver jeg ut et brev?

Klikk på brevet du vil skrive ut, slik at det åpnes. Du kan enten høyreklikke på brevet og velge Skriv ut, eller klikke på skriver-symbolet på verktøylinjen over brevet.

Kan brev jeg har slettet gjenopprettes?

Brev som er slettet kan ikke gjenopprettes. Du kan lagre brev og filer i mapper i arkivet ditt så lenge du ønsker.

Hvor finner jeg valget for innlogging med BankID eller for Buypass?

Innloggingsmetoder vises kun hvis de er støttet på enheten du bruker. BankID og BankID på mobil fungerer på alle enheter, mens Buypass krever en enhet med Java installert og kodekortleser tilkoblet.

Hvis du logger inn via nettsidene våre kan du velge Bruk BankID eller Buypass på siden for innlogging.

Hvorfor får jeg ikke logget inn med BankID?

Prøv om du kan logge inn i nettbanken din på normalt vis. Fungerer ikke dette, kan det skyldes at koden er ugyldig eller at din nettbank har tekniske problemer.

Du kan også se på sidene for problemløsning og feilrapportering for BankID.

Kontakt din bank som har utstedt din BankID for ytterligere informasjon.

Lykkes du med å logge på nettbanken din, men ikke på Digipost, kan dette skyldes tekniske problemer hos oss. Prøv igjen senere, eller kontakt kundeservice på telefon 04004.

Hvorfor får jeg ikke logget inn med Buypass?

Prøv om du kan logge på andre brukersteder som krever Buypass. Fungerer heller ikke dette, kan det skyldes tekniske problemer hos Buypass.

Du kan også se på sidene for problemløsning og feilrapportering for Buypass. Kontakt Buypass for ytterligere informasjon.

Lykkes du med å logge på et annet brukersted med Buypass, men ikke på Digipost, kan dette skyldes tekniske problemer hos oss. Prøv igjen senere, eller kontakt kundeservice på telefon 04004.

Hvorfor får jeg opp et rødt kryss i venstre hjørne når jeg klikker på brevene mine?

Dette skyldes innstillingene i nettleseren din eller PDF-leseren Acrobat Reader.

Hvis du bruker Internett Explorer 8 eller nyere:

Nettleserens PDF-lesing kan være deaktivert, enten i Internet Explorer, eller i Acrobat Reader. Du kan forsøke følgende alternativer:

  1. I Internet Explorer: Klikk på Verkøy -> Alternativer for Internet -> Program -> Administrer tillegg, og verifiser at Adobe PDF Leser er aktivert
  2. I Acrobat Reader: Klikk på Rediger -> Innstillinger -> Kategori: Internet, og verifiser at «Vis PDF i leser» er aktivert
Hvilke hurtigtaster kan jeg bruke i Digipost?

Hurtigtastene i følgende liste vil dessverre ikke virke i alle nettlesere, og er også avhengig av innstillingene du har valgt for din nettleser. For eksempel vil ikke TAB og ENTER fungere i visse versjoner av Safari.

Hurtigtaster for navigasjon:

  • 1: Åpne «Nytt brev»
  • 2: Åpne Postkassen
  • 3: Åpne E-kvitteringer
  • 4: Åpne sendte brev
  • TAB: Du kan bruke TAB til å velge mellom brev, og trykke ENTER for å åpne et brev
  • ENTER: Åpne det valgte brevet
  • S: Aktiver søkefeltet øverst til høyre
  • I: Åpne menyen for innstillinger

Hurtigtaster når har gått inn på et brev:

  • P: Flytt det viste brevet til en annen mappe
  • S: Slett brevet (viser bekreftelsesspørsmål)
  • F: Vis brevet i fullskjerm (hele nettleseren)
  • L: Last ned brevet til maskinen din
  • ESC: Lukk brevet
Hvilke krav stilles det til min datamaskin?

Nedenfor følger en liste over hva du trenger på datamaskinen din for å benytte Digipost.

Nettlesere:

Digipost er utviklet for moderne nettlesere. Vi anbefaler deg å holde nettleseren din oppdatert slik at du benytter deg av den nyeste og sikreste versjonen. Se listen over nettlesere vi anbefaler her. Digipost testes til enhver tid i de to nyeste versjonene av følgende nettlesere, slik at du har god tid til å oppgradere:

Microsoft Windows

  • Internet Explorer
  • Firefox
  • Opera
  • Google Chrome

Apple Mac OS

  • Safari
  • Google Chrome
  • Firefox

Digipost vil også fungere fint i Opera, men fordi denne nettleseren ikke har innebygget støtte for å vise PDF-filer må du laste ned brevene dine på datamaskinen for å kunne lese dem.

Linux

  • Firefox
  • Opera
  • Google Chrome

Java

For å benytte Buypass må du ha Java installert på datamaskinen din. Noen nettlesere vil gi deg automatisk melding om dette. I andre tilfeller må du selv laste ned og installere Java. Vi anbefaler at du til enhver tid bruker den nyeste versjonen. Last ned Java gratis.

PDF

For å lese post i Digipost må du ha en PDF-leser installert. Vi anbefaler Adobe Reader, eller tilsvarende, og at du jevnlig oppdaterer PDF-leseren din. Last ned Adobe Reader gratis.

Skjermoppløsning

Vi anbefaler en skjermoppløsning på minst 1024x768. Dersom skjermen din har mindre oppløsning eller du bruker mange verktøylinjer i nettleseren din, vil du kunne oppleve problemer med å lese posten. Skjerminnstillingene dine kan du tilpasse inne i kontrollpanelet på datamaskinen din. (Start - Innstillinger- Kontrollpanel - Skjerm)

Informasjonskapsler (cookies)

Det er en forutsetning at nettleseren din aksepterer informasjonskapsler (cookies) for at du skal kunne logge på og benytte Digipost.

Følg veiledningen under for å gjenopprette standardinnstillinger for informasjonskapsler i Internet Explorer. Benytter du andre programmer til å blokkere for informasjonskapsler må du kontakte den aktuelle leverandøren for hjelp.

  1. Velg Verktøy og Alternativer for Internett
  2. Velg arkfanen Personvern
  3. Det er fem sikkerhetsnivåer som kan tilordnes Internettsonen. Middels er standardinnstilling og anbefales. Stiller du inn på et nivå over middels høy vil du få problemer med å få tilgang til Digipost-løsningen.
Hvordan aktiverer jeg Java-støtte i nettleseren?

Sjekk hvilken nettleser du benytter og følg fremgangsmåten under:

Internet Explorer

For å aktivere Java-støtte i Internet Explorer, gjør følgende: Klikk øverst i menylinjen på «Verktøy/Tools» og deretter «Alternativer for Internet/Internet options». Velg fanen «Avansert/Advanced» øverst i menylinjen. Bla ned til du finner valget Java (Sun) og huk av.

Opera (Windows)

For å aktivere Java-Støtte i Opera, gjør følgende:Klikk øverst i menylinjen på «Verktøy/Tools/» og klikk på «Innstillinger/Preferences». Velg «Innhold/Content» i menyen til venstre, klikk på boksen «Aktiver JavaScript/ Enable JavaScript».

Firefox (Windows)

For å aktivere Java-støtte i Firefox klikk på «Verktøy/Tools» øverst i menylinjen og velg «Innstillinger /Preferences». Velg ikonet «Innhold/content». Huk av for «Tillat/allow JavaScript» og «Tillat/allow Java».

Firefox (Linux)

Velg «Rediger/Edit» og «Innstillinger/Preferences» i menyen øverst. Velg ikonet «Innhold/Content». Sett hake ved «Aktiver/Enable JavaScript» og «Aktiver/Enable Java».

Firefox (Mac)

Velg «Firefox» i menyen øverst og deretter «Valg...». Velg ikonet «Innhold/Content» og sett hake ved «Tillat/Allow JavaScript» og «Tillat/Allow Java».

Safari (Mac)

Velg «Safari» i menyen øverst og og deretter «Valg...». Velg ikonet «Sikkerhet/Security» og sett hake ved «Aktiver/Enable Java» og «Aktiver/Enable JavaScript».